MEN 11/2025 Luxio Oy

Lausunto:
11/2025
Markkinoija:
Luxio Oy
Media:
suoramarkkinointi
Päätös:
vapauttava
Artikla:
7 artikla - Markkinoinnin tunnistettavuus
8 artikla - Markkinoijan tunnistettavuus

Mainonnan eettinen neuvosto

    LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Osoitteeton suoramarkkinointimateriaali oli tunnistettavissa markkinointimateriaaliksi.

    Lausuntopyyntö

    Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Luxio Oy:n markkinoinnista. Lausunnonpyytäjän mukaan hänen asuntoonsa on toimitettu markkinointimateriaalia parvekelasikaihtimien yhteishankinnasta. Lausunnonpyytäjän mukaan materiaalista ei ilmene, että se on mainos.

    Markkinointi

                                                                                                                                       ”LUXIO

    Kysely

    Parvekelasikaihtimien hankinta

    Järjestämme taloyhtiössänne osakaskohtaisen yhteishankinnan.
    Taloyhtiö ei ole mukana hankinnassa.

    Talossanne on parvekelasit, joihin sopii täydennykseksi kaihtimet.
    Tarjoamme teille kankaisia vekkikaihtimia, tai alumiinisia sälekaihtimia nyt edullisemmalla yhteishankinta hinnalla!

    ____________________________________________________________________

    Nyt on hyvä aika hankkia parvekkeellenne kaihtimet:

    - Aurinko ei kuumenna parveketta, vaan parvekkeen lämpötilaa ja valon määrää voidaan hallita.

    - Kaihtimet ovat erityisen helppokäyttöisiä ja keveitä liikuttaa sekä peseminen onnistuu kätevästi.

    - Kaihtimet on suunniteltu ympärivuotiseen ulkokäyttöön ja kestävät vaativatkin sääolosuhteet.

    - Kaihtimet ovat laadukkaita ja täysin kotimaisia.

    - Yhteishankinta-alennus, voit maksaa myös osissa!

    ____________________________________________________________________

    llmoitathan kiinnostuksesi, sekä alla pyydetyt tiedot _____ mennessä.

    Yhteystietoni löytyvät alta, voit lähettää WhatsApp, tekstiviestin, sähköpostia tai soittaa.

    Tarvitsemme teiltä seuraavat tiedot yhteydenoton yhteydessä:

    o Olen kiinnostunut parvekekaihtimista ylälasiin

    o Olen kiinnostunut parvekekaihtimista kaidelasiin

    o Olen kiinnostunut vaihtamaan vanhat parvekekaihtimeni uusiin

    o Olen kiinnostunut parvekelasien huollosta

    Nimi: _________________________ Puh: (Pakollinen) _______________________

    Osoite: _____________________________________________________________

    Mikäli olette vuokralainen, vuokranantajanne yhteystiedot: _____________________

    Ota yhteyttä, ja sovitaan tarkempi esittelykäynti luoksenne!

    Ystävällisin terveisin, Turo Korkala, Luxio Oy

    Yhteydenotot: 044 283 9339, turo.korkala@luxio.fi, Luxio Oy, www.luxio.fi”

    Markkinoijan vastaus

    Yrityksen mukaan mainoksessa on kerrottu selkeästi, että se tiedustelee taloyhtiön asukkailta kiinnostusta hankkia parvekelasikaihtimia. Lisäksi mainoksessa kerrotaan, ettei taloyhtiö ole mukana hankinnassa.

    Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

    Mainonnan eettisen neuvoston säännöt

    Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 1 §:n mukaan mainonnan eettinen neuvosto on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin. Sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt. Kaupallisella markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, jonka tarkoituksena on kulutushyödykkeen myynninedistäminen. Neuvosto voi antaa ennakkolausuntoja (Copy Advice).

    Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt

    ICC:n markkinointisääntöjen 7 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

    Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.

    ICC:n markkinointisääntöjen 8 artiklan mukaan markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi, kenen lukuun markkinoidaan. Markkinoinnin tulee mahdollisuuksien mukaan sisältää markkinoijan yhteystiedot, jotta kuluttaja voi vaivatta ottaa yhteyttä markkinoijaan.

    Markkinoija ei tarvitse olla tunnistettavissa, jos menettelyn yksinomaisena tarkoituksena on herättää kiinnostus tulevaan markkinointiin (”teaser-mainokset”).

    Asian arviointi

    Asiassa on kysymys yrityksen markkinointimateriaalista, joka on jaettu taloyhtiön huoneistoihin osoitteettomana suoramarkkinointina. Lausunnonpyytäjän mukaan mainos on piilomainontaa. Markkinoijan mukaan mainoksessa kerrotaan selkeästi, että markkinoija tiedustelee taloyhtiön osakkaiden kiinnostusta parvekelasikaihdinhankintaan. Lisäksi markkinoija painottaa, että mainoksessa kerrotaan, ettei taloyhtiö ole mukana hankinnassa.

    Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että markkinoinnin tunnistettavuutta arvioitaessa kiinnitetään huomiota siihen, miltä julkaisu näyttää sen vastaanottajan eli kuluttajan näkökulmasta. Usein kuluttaja tarkastelee mainoksia silmäilemällä niitä pintapuolisesti.

    Lausuntopyynnön kohteena olevan markkinointimateriaalin vasemmassa yläreunassa on ilmaisu ”Kysely” ja sen alla suuremmalla kirjasinkoolla on mainoksen otsikoksi tulkittava ”Parvekelasikaihtimien hankinta” -ilmaisu. Otsikon alla todetaan selkeästi, että ”Järjestämme taloyhtiössänne osakaskohtaisen yhteishankinnan. Taloyhtiö ei ole mukana hankinnassa.” Myöhemmin markkinointimateriaalin yhtenä alaotsikkona on ilmaisu ”Nyt on hyvä aika hankkia parvekkeellenne kaihtimet:”, jonka voidaan katsoa olevan markkinoinnillinen ja ilmaisevan osaltaan, että kysymys on kaupallisesta viestinnästä.

    Mainonnan eettinen neuvosto toteaa lisäksi, että yksisivuisen markkinointimateriaalin oikeassa yläkulmassa on markkinoijan logo. Lisäksi sivun alareunassa on selkeästi markkinoijan nimi ja yhteystiedot. Ennen yhteystietoja materiaalissa todetaan markkinoinnillisesti ”Ota yhteyttä, ja sovitaan tarkempi esittelykäynti luoksenne!” Markkinoijan yhteystietoina kerrotaan yhteyshenkilön nimi, yrityksen nimi, puhelinnumero, yhteyshenkilön sähköpostiosoite, joka on muotoa etunimi.sukunimi@luxio.fi ja markkinoijan verkkosivun osoite www.luxio.fi. Mainituista seikoista ilmenee, että kysymys on yrityksen markkinointimateriaalista eikä esimerkiksi taloyhtiön tiedotteesta.

    Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että markkinointimateriaali on vaivatta tunnistettavissa markkinoinniksi.

    Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja professori Mia Hoffrén sekä jäsenet vastaava päätoimittaja Iina Artima-Kyrki, YTM Elina Hakala, General Counsel Leia Kaukonen, varatuomari Pia Kumpulainen, lehtori Tommi Pelkonen, OTK Anja Peltonen ja varatuomari Kaisa Rotkirch.

    Mia Hoffrén                                         Paula Paloranta

    puheenjohtaja                                     sihteeri

    ASIASANAT: MARKKINOINNIN TUNNISTETTAVUUS

    ARTIKLAT: 7, 8

    Lausunto:              MEN 11/2025

    Markkinoija:          Luxio Oy

    Media:                   Osoitteeton suoramarkkinointi

    Päätös:                  Vapauttava lausunto