Keskuskauppakamari: Suomalaisten vientiyritysten odotukset nousseet hieman viime keväästä

Kauppakamarien tuoreen vientijohtajakyselyn mukaan suomalaisten vientiyritysten näkymät ovat kohentuneet selkeästi kesän aikana. Kyselyn mukaan reilu puolet, 53 prosenttia yrityksistä kertoo vientinsä kasvavan joko jonkin verran tai merkittävästi kuluvan vuoden aikana verrattuna edelliseen vuoteen. ”Kyselystä on nähtävissä se, että vientiodotukset ovat nyt selkeästi piristyneet alkukesästä”, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.

Kauppakamarien edellisessä vientijohtajakyselyssä toukokuussa 47,3 prosenttia yrityksistä kertoi uskovansa vientinsä kasvavan joko jonkin verran tai merkittävästi kuluvan vuoden aikana. Kesän aikana optimismi tulevaisuuden suhteen on siis yrityksissä kasvanut: kasvua edelliseen kyselyyn on lähes kuusi prosenttia.

Kauppakamarien vientiyritysten johtajille suunnattuun kyselyyn osallistui yli sata suomalaista vientiä harjoittavaa kauppakamarien jäsenyritystä eri puolilta maata.

Vaikka yli puolet yrityksistä uskoi viennin kasvavan loppuvuoden aikana viime vuoteen verrattuna, noin 20 prosenttia uskoi viennin kasvun heikkenevän. Kyselyssä yrityksiltä tiedusteltiin myös tekijöitä, jotka heikentävät vientinäkymiä. Heikentynyt kysyntä sai nyt korkeammat luvut kuin toukokuussa tehdyssä edellisessä kyselyssä.

“Tärkeimpien kauppakumppaneiden talouden elpyminen erityisesti euroalueella on edennyt odotuksia hitaammin, mikä on näkynyt kysynnässä”, arvelee Pohjanheimo.

Sen sijaan maailmantalouden taantuman sekä geopoliittisten epävarmuuksien vaikutus vientiin on kyselyn mukaan vähentynyt hieman. Keväällä lähes 60 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoi, että maailmantalouden taantuma heikentää heidän vientinäkymiään. Syyskuussa tämä luku oli pudonnut 49 prosenttiin.

”Maailmantalouden taantuman lientyminen sekä suhtautuminen geopoliittisiin epävarmuuksiin on kevään kyselystä parantunut. Näiden tekijöiden ei enää nähdä heikentävän vientinäkymiä yhtälailla kuin edellisessä kyselyssä”, toteaa Pohjanheimo.

Puhtaasta siirtymästä uutta kasvua

Puhdas siirtymä ja teknologiset innovaatiot ovat nousseet entistä merkittävämpinä potentiaalisina kasvualoina. Kyselyn mukaan 63,1 prosenttia yrityksistä arvioi, että puhtaat teknologiat ja vähähiiliset ratkaisut ovat tulevaisuuden keskeisiä kasvualoja. Keväällä vastaava luku oli 35 prosenttia.

”Puhdas siirtymä nähdään entistä enemmän mahdollisuutena suomalaisissa vientiyrityksissä. Yhä useampi vientiyritys tunnistaa sen kilpailuedun, jonka puhdas siirtymä tarjoaa suomalaisille vientiyrityksille”, Pohjanheimo sanoo.

Kauppakamarien vientijohtajakysely tehtiin 3.-10.9. ja siihen vastasi 113 vientiyritystä ympäri Suomen. Kolmasosa vastanneista yrityksistä työllistää yli 250 henkilöä, kolmasosa 50-249 henkilöä ja kolmasosa alle 50 henkilöä. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse ja siihen pystyi vastaamaan vain yhden kerran

Päivi Pohjanheimo

Johtaja, kansainväliset asiat; maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari

Kategoriat:Vienti, Päivi Pohjanheimo