Venäjän kauppa on virkistymässä – Entä muuta idänkaupasta?

Suomalaisyritysten odotukset Venäjän viennin ja tuonnin suhteen ovat piristyneet viime keväästä, osoittaa tuore Venäjän kaupan barometri. Yhä useampi yritys aikoo myös investoida itänaapuriin. Venäjän kaupan barometriin tutustunut Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori kiteyttää Venäjän kaupan tilanteen seuraavasti.

1. Talousodotukset vahvistuneet ja jakautuneet. Yritysten odotukset Venäjän kaupan suhteen ovat aavistuksen piristyneet, mutta myös yhä selvemmin jakautuneet. Toisilla menee erittäin hyvin ja toisilla hieman heikommin. Palvelut ja kauppa ovat hyvässä iskussa, mutta teollisuudessa on nihkeämpää.
  2. Markkinaosuuksia jaetaan uusiksi. Venäjän markkinat ovat uusjaossa. Markkinoille jääneet ja panostaneet yritykset ovat tyytyväisiä tilanteeseen, jotkut jopa takovat kaksinumeroisia kasvulukuja. Markkinoilta vetäytyneiden tai panostuksia vähentäneiden yritysten on vaikeata voittaa takaisin menetettyjä markkinaosuuksia. Venäjällä suositaan selvästi paikallista tuotantoa, jonka onkin onnistunut vahvistamaan laatua ja valikoimaa. Myös kansainvälinen kilpailu myös kiristynyt, kun EU:n ulkopuoliset viejät ovat rynnimässä Venäjälle.
  3. Uudet ja vanhat tutut kaupan haasteet. Pakotteet, vastapakotteet sekä Venäjän oma tuonninkorvaus- ja lokalisaatio-ohjelma vaikuttavat väistämättä markkinoihin. Tullausongelmat ovat myös jälleen kasvussa. Syynä muutokset maan omassa lainsäädännössä koskien esimerkiksi tuotemerkintöjä. Euraasian tulliliitto luo uusia määräyksiä, jotka lisäävät tullauksen ennakoimattomuutta ja byrokratiaa rajalla. Onneksi tullausongelmia pystytään selvittämään jokapäiväisellä viranomaisyhteistyöllä.
  4. Investoinnit kasvussa. Kilpailun kiristyessä ja markkinoiden muutoksissa yhä useampi Venäjän markkinoille jäänyt yritys on investoinut tai tulee investoimaan paikalliseen myyntiyhtiöön tai jopa tuotantoon. Vahva läsnäolo Venäjän tyylisillä, protektionistisilla markkinoilla on usein ainoa keino yrittää pärjätä kilpailussa.
  5. Yritykset kaipaavat ovien avausta ja apua. Barometrin mukaan suomalaisyritykset kaipaavat Venäjän kaupassa tietoa ja neuvontaa muuttuvista määräyksistä ja viranomaiskäytännöistä. Ne kaipaavat myös apua ongelmien nopeaan hoitamiseen viranomaisten kanssa. Mahdollisten asiakkuuksien ja sopivien kumppanuuksien etsimiseen kaivataan apua. Suomalais-venäläisen kauppakamarin monipuolisille palveluille on selvästi kasvavaa kysyntää – molemmissa maissa. Keskuskauppakamari ja kauppakamarit kehittävät myös yhteistyötä Venäjän teollisuus- ja kauppakamarien kanssa. Alkuperä- ja erityistodistuksia myöntävät kauppakamarit auttavat Suomen tullin kanssa Venäjän tullaukseen ja asiakirjavaatimuksiin liittyvissä arjen haasteissa.

Venäjän kaupan barometri julkaistiin 5.11.2019 Suomalais-venäläisen kauppakamarin johdolla yhteistyössä East Officen, Elinkeinoelämän keskusliiton, Keskuskauppakamarin ja Suomen Yrittäjien kanssa. Barometri tehtiin syys-lokakuussa 2019 Taloustutkimuksen toimesta.