”Elämäni paras työpaikka”

Rakennustyö Hostikka Oy on maanrakennusyritys Kotkasta. Yritys tekee rakennustyömaiden valmistelua, mihin kuuluu maankaivuu ja louhintatyöt. Yrityksen perusti Teemu Hostikka 1990-luvun alussa. Hostikka veisti aluksi käsin hirsikehikoita, mistä yritys muokkautui ajan myötä maanrakennusalan perheyritykseksi.

Hostikka työllistää kuusi henkeä, mukaan lukien omistaja Teemun ja tämän puolison Katariina Hostikan. Katariina kertoo Teemun olevan työnjohtaja, mutta myös porukassa yksi muiden joukossa ja aina paikalla työmaalla saappaat savessa. Katariina itse tuli mukaan toimistotöihin kymmenen vuotta sitten, ja myöhemmin hyppäsi myös kuorma-auton rattiin. Toimialueena Hostikalla on niin Kymenlaakso kuin pääkaupunkiseutu.

“Pienellä porukalla pystyy tekemään useaa työmaata samaan aikaan. Teemu on todella hyvä organisoimaan ja tarkka aikatauluttamaan”, Katariina kertoo.

Hostikka pitää huolta työntekijöistään varmistamalla, että työvälineet ja -laitteet ovat aina kunnossa sekä mahdollistamalla hyvän hengen työporukassa. Vastikään yrityksessä huomioitiin kultaisella elämäntyömerkillä Aimo Joensuu, jolle on kertynyt jo 64 vuotta työuraa.

Työnantaja kehotti Aimo Joensuuta käyttämään pukua syntymäpäivänään töissä. Yllätyksekseen Joensuulle myönnettiin työmaalla päivän aluksi kultainen elämäntyömerkki.

Kultaisen ansiomerkin saaja nauttii työpäivistä

Elämäntyömerkki luovutettiin työmaalla Joensuun syntymäpäivänä. Hostikka piti puheen, merkki ojennettiin ja juotiin kahvit lavetin reunalla.

“Aimo on meille kullanarvoinen työntekijä. Hänen kaltaisiaan, sitkeitä valontuojia täällä tarvitaan. Hän voi olla hyvänä esimerkkinä meille kaikille”, kertoo Hostikka.

Joensuu on työuransa varrella tehnyt monia erilaisia ja vaihtelevia töitä. Miltä tuntuu tehdä näin pitkä työura?

”Nautin joka päivästä”, Joensuu kertoo. ”Herään aamulla kolmelta, neljältä lähden liikkeelle, ja kuudelta olen työmaalla. Saan autossa ihailla auringonnousut ja kuutamot. Arvostan paljon, että minulla on tällainen työpaikka.”

Hänen mukaansa Rakennustyö Hostikassa vanhimman ja nuorimman työntekijän ero on 60 vuotta ja he kaikki tulevat hyvin toimeen.

”Rakennustyö Hostikka on kautta linjan hyvä työnantaja. Olen kokenut, että minua arvostetaan ja kannustetaan. Pitkän työurani aikana minulla ollut monen monia työnantajia, Suomessa ja ulkomailla, mutta minulla on juuri nyt elämäni paras työnantaja.”

Joensuu sanoo, että hän ei aio luovuttaa, vaan niin pitkään kuin pääsee liikkeelle ja saa ajokorttiin kaksi vuotta lisäaikaa, tekee töitä.

Keskuskauppakamarin ansiomerkki on lainsäädäntöön perustuva virallinen tunnustus koko maan elinkeinoelämältä. Kultainen elämäntyömerkki myönnetään vähintään 30 vuoden työstä elinkeinoelämässä yrittäjänä tai useiden työnantajien palveluksessa. Hae ansiomerkkiä osoitteessa https://kauppakamari.fi/palvelut/ansiomerkit/hae-ansiomerkkia/