Uusimmat
Hienoa, kaupat saatiin kotiutettua ja kenties aivan uusi asiakassuhde solmittua. Loppu hoituukin sitten itsestään vai hoituuko? Monessa yrityksessä myynti ja markkinointi painottuu ja kauppaprosessit jäävät taka-alalle. Mitä sitten tarkoitetaan kauppaprosesseilla ja miksi ne ovat tärkeitä huomioida kansainvälisessä kaupassa?
Trade compliance, eli kauppaprosessi, voidaan suomentaa kaupankäynnin vaatimustenmukaisuudeksi, jolla kauppa toteutetaan lainsäädännön, kansainvälisten sopimusten ja viranomaisvaatimusten mukaisesti. Kauppaprosesseilla mahdollistetaan turvallinen ja sujuva kauppa sekä ostajalle että myyjälle.
Ennen kuin tavara liikkuu maailmalle, tulee monta asiaa olla selvitettynä ja tarkastettuna. Tärkeimpiin kauppaprosesseihin kuuluvat asiakkaan tunteminen (taustat ja tilanne), toimituslausekkeen (Incoterms®) valinta, tuotteen tunteminen (tullinimike ja alkuperä), vientivaatimusten (standardit, sertifioinnit) ja vientirajoitusten selvittäminen (pakotteet), sekä itse vientidokumentaatiota koskevat vaateet. Kauppaprosessien tunteminen vaatii siis kouluttautumista, mutta satsaus kannattaa.
Kauppaprosessien osaava hallinta on ensinnäkin hyvää asiakaspalvelua. Hyvään asiakaspalveluun sisältyy myös oman tietotaidon hyödyntäminen ja asioiden terve kyseenalaistaminen. Toiseksi kauppaprosessit ovat tärkeä osa yritysten riskienhallintaa – navigointia haiden keskellä. Väärät valinnat voivat johtaa lisäkuluihin, viranomaistutkintaan tai aiheuttaa yritykselle mainehaittaa. Ammattitaitoiset kauppaprosessiosaajat ovat näin ollen kansainvälisen kaupan kompasseja.
Ole siis yksi heistä ja tule kuuntelemaan käytännön vinkit viennin ammattilaisten sanoittamana ja varmista kansainvälisen kaupan jatkuvuus haiden keskellä.