Elintarvikemarkkinointilautakunnan lausunto maitotaloustuotteen mainoksesta: Vähäpukeisuus ei ollut hyvän tavan vastaista

mainonnan-eettinen-neuvosto
Paula Paloranta. Kuva: Roni Rekomaa

Keskuskauppakamarin yhteydessä toimiva elintarvikemarkkinointilautakunta on antanut lausunnon maitotaloustuotteen mainoksesta, joka sisälsi vähäpukeisuutta. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan mainoksessa lähes alastomana esiintynyt mies teki mainoksesta hyvän tavan vastaisen. Lautakunta antoi kuitenkin asiassa vapauttavan lausunnon.

Asiassa oli kysymys Arla Oy:n Lempi Tsatsiki -maitotaloustuotteen mainoksesta. Mainoksessa lähes alaston mies pyöräili maaseutumaisemassa aurinkoisena kesäpäivänä. Mainoksen otsikko oli ”Häpeilemättä luonnollinen”. Mainoksen alakulmassa oli mainostetun tuotteen tuotepakkauksen kuva ja teksti: ”Raikas jogurttikastike. Luonnollisesti kaupasta.”

Lausunnonpyynnön tehnyt yksityishenkilö katsoi, että alastonta miestä käytettiin mainoksessa katseenvangitsijana hyvän tavan vastaisesti. Mainos oli julkaistu Pirkka-lehden K-Ruoka-liitteessä. Markkinoija kiisti, että mainos olisi hyvän tavan vastainen.

”Mainoksessa alastomuuden voitiin katsoa symboloivan luonnollisuutta ja tukevan siten asianmukaisella tavalla markkinoijan viestiä mainostettavan tuotteen luonnollisuudesta. Mainos ei ollut yleisesti miestä syrjivä eikä muutoinkaan hyvän tavan vastainen”, kertoo elintarvikemarkkinointilautakunnan puheenjohtaja Antti Aine. Lausunto on luettavissa kokonaisuudessaan täältä.

Vuoden 2023 alussa perustetulta elintarvikemarkkinointilautakunnalta voi pyytää lausuntoa elintarvikkeiden markkinoinnin asianmukaisuudesta. Lautakunnan toiminta ei perustu lakiin, vaan se on alan omaa itsesääntelyä. Annetut lausunnot ovat suosituksia.

Lautakunnalta voi pyytää lausuntoa esimerkiksi, jos katsoo, että elintarvikemainos kannustaa epäterveellisiin elintapoihin. Samoin lausuntoa voi pyytää, jos katsoo, että elintarvikkeita, joita ei ole tarkoitettu aterioiksi, markkinoidaan aterioiden korvikkeena.

”Elintarvikkeita markkinoidaan sosiaalisen median alustoilla eritysesti nuorille. Toistaiseksi lautakunnalle ei ole toimitettu lausuntopyyntöjä tällaisista mainoksista”, kertoo lautakunnan sihteeri Paula Paloranta.

Elintarvikemarkkinointilautakunta on itsesääntelytoimielin. Lautakunnalta voi pyytää lausuntoa elintarvikkeen markkinoinnista. Elintarviketeollisuusliitto ry rahoittaa lautakunnan toimintaa. Lautakunta toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä.

Lisätietoja:

Lautakunnan puheenjohtaja professori Antti Aine, antti.e.aine@helsinki.fi, puh. 050 4139351

Lautakunnan sihteeri Paula Paloranta, paula.paloranta@chamber.fi, puh. 050 548 0236

Paloranta Paula

Paula Paloranta