Fabrik ja Aromtech ensimmäisinä mukaan Keskuskauppakamarin Ilmastositoumukseen

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen

Keskuskauppakamarin vastuullisuuslautakunta on hyväksynyt ensimmäiset hakemukset hiilineutraaliutta tavoittelevaan Ilmastositoumus-järjestelmään. Ensimmäisinä hakemuksen jättivät viestintä- ja markkinointiyhtiö Fabrik Oy sekä terveystuotteiden valmistukseen erikoistunut Aromtech Oy. Molempien yritysten hakemukset hyväksyttiin ennen vappua.

”Olemme todella tyytyväisiä näiden yritysten aloitteellisuuteen päästövähennysasioissa. Se osoittaa, että ilmastotyö tukee yritystoimintaa toimialasta riippumatta. Toivomme että mahdollisimman moni yritys seuraisi Fabrikin ja Aromtechin esimerkkiä”, sanoo Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen

Yrjö-Koskinen uskoo, että vähähiilisyys on tulevaisuudessa olennaisen tärkeä menestystekijä yritystoiminnan kannalta. Molemmat Ilmastositoumusta hakeneet yritykset uskovatkin vähähiilisyyden tuovan myös kilpailuetua liiketoiminnassaan.

”Fabrikin hiilijalanjälki oman toiminnan osalta oli suhteellisen helppoa selvittää ja pystymme sitä myös pienentämään jo tämän vuoden aikana. Olemme koko henkilökunta innoissamme mahdollisuudesta vaikuttaa tulevaisuuteen positiivisesti ja tyytyväisiä Keskuskauppakamarin kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Kehitämme voimakkaasti myös palvelujamme auttaaksemme asiakkaitamme vastuullisuuden hyödyntämisessä kilpailuetuna”, sanoo Fabrik Oy:n toimitusjohtaja Perttu Kouvalainen.

”Kiertotalouden yrityksenä toimintaperiaatteissamme ympäristöasiat ovat aina olleet osana päätöksentekoa ja yksi keskeisiä arvojamme. Ilmastositoumuksessa mukanaolo tuo lisää tavoitteellisuutta hiilijalanjäljen minimoimiseen, ja antaa käytännön työkaluja sidosryhmäviestintään. Uskomme, että myös kuluttajat pitävät tätä asiaa tärkeänä, joten sitä kautta se tuo myös kilpailuetua liiketoiminnassa ja mahdollisesti myös säästöjä, kun kaikki on tarkkaan harkittua ja laskettua”, sanoo Aromtech Oy:n toimitusjohtaja Helena Korte.

Keskuskauppakamari lanseerasi Ilmastositoumuksen nimellä tunnetun päästövähennysjärjestelmän syksyllä 2019. Järjestelmän avulla yritykset sitoutuvat tavoittelemaan hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä sekä raportoimaan vuosittain vastuullisuuslautakunnalle päästövähennystyön edistymisestä.

Koronavirustilanteen vuoksi Keskuskauppakamari tarjoaa mahdollisuutta hakea Ilmastositoumusta ilman hakemuksesta perittävää käsittelymaksua.

Keskuskauppakamari järjestää myös maksuttomia tietoiskuja Ilmastositoumuksesta. Seuraava tietoisku järjestetään keskiviikkona 13.5. klo 8.30. Tietoisku toteutetaan etäyhteyksin. Lisätietoja oheisessa linkissä

Keskuskauppakamarin päästövähennyskoulutukset jatkuvat toukokuussa 19.5., 26.5., 27.5. ja 28.5. Koulutukset järjestetään etätilaisuuksina, ja niihin voi ilmoittautua oheisesta linkistä

Kategoriat:Vastuullisuus, Eero Yrjö-Koskinen