Inflaatiohuippu todennäköisesti käsillä – pääekonomisti suosittelee palkkamalttia

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Hintapaineiden laaja-alaistuminen taloudessa jatkuu ja hintatason nousu oli joulukuussa 9,1 prosenttia. Keskuskauppakamarin pääekonomisti suosittelee palkkamalttia, sillä ostovoimaan syntynyt kuoppa on kirittävä umpeen pikkuhiljaa usean vuoden aikana, jotta hinnat ja palkat eivät lähtisi kirittämään toisiaan kroonisesti. Valoa on tunnelin päässä ja pääekonomisti arvioi ostovoiman kohoavan aiempaa huippuaan korkeammalle jo muutamassa vuodessa.

Kuluttajahintojen nousu jatkui rajuna joulukuussa, eikä polttoaineiden hintojen aleneminen riittänyt painamaan inflaatiota laskuun. Hintatason nousu oli joulukuussa 9,1 prosenttia eli yhtä paljon kuin marraskuussa. Koko viime vuoden keskimääräinen inflaatio oli 7,1 prosenttia. Edellisen kerran kuluttajahinnat ovat vuositasolla nousseet yhtä paljon vuonna 1984.

”Odotuksissa oli, että polttoaineiden halpeneminen olisi jo kääntänyt inflaation joulukuussa edes pieneen laskuun, mutta nyt niin ei käynyt. Hintapaineet jatkuvat taloudessa harvinaisen laaja-alaisina. Erityisen huolestuttavaa on ruoan ja energian hinnoista putsatun niin sanotun pohjainflaation äkkijyrkkä kiihtyminen joulukuussa”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Jatkossa bensan hinta tulee omalta osaltaan hidastaan keskimääräistä inflaatiota jonkin verran. Polttoaineiden hintavaikutus on pian kääntymässä negatiiviseksi, kun vertailutaso viime vuodelta alkaa olla jatkossa korkea.

Appelqvist arvioi, että monet muut tekijät pitävät silti korkeaa inflaatiota yllä ainakin kesään saakka, vaikka nykytasoilta tuskin enää noustaan korkeammalle. Pidemmän päälle taantuma ja raaka-aineiden halpeneminen kansainvälisillä markkinoilla poistavat hintapaineita, mutta prosessi tulee olemaan hidas. ”Vaikka raaka-aineet ovat halventuneet ennätystasoilta, ovat lähes kaikki yritysten tuotantopanokset historiallisesti ajatellen kalliita, eikä kaikki tuotantokustannusten nousu ole vielä täysimääräisesti välittynyt kuluttajahintoihin”, sanoo Appelqvist.

Ostovoimaan syntynyt kuoppa kurottava umpeen pikkuhiljaa

Kovimmat inflaatiolukemat ovat silti jäämässä taakse, kun hintojen vertailutaso viime vuodelta on jatkossa totuttua korkeampi.

Nopeaa käännettä ei Appelqvistin mukaan ole luvassa, mutta siihen voi luottaa, että tänä vuonna on edessä kuluttajahintojen nousun asteittainen hidastuminen. Pidemmän päälle raaka-aineiden tilapäiseen kallistumiseen liittyvät hintapaineet tasaantuvat, ellei niitä lähdetä omatoimisesti ruokkimaan ylimitoitetuilla palkankorotuksilla, jotka johtaisivat hintapaineiden kroonistumiseen.

”Nyt tarvitaan malttia sinänsä harmittavan kotitalouksien ostovoiman alentumisen kanssa. Ostovoimaan syntynyt kohtalaisen syvä kuoppa pitää kuroa umpeen pikkuhiljaa usean vuoden aikana, kun on saatu selkeä näköala siitä, että hintatason kallistuminen laantuu, eikä inflaatio-odotusten ankkuri irtoa siten, että hinnat ja palkat lähtisivät kirittämään toistensa nousua kroonisesti. Valoa on jo näkyvissä tunnelin päässä sikäli, että inflaatiohuippu on todennäköisesti käsillä, ja paluu kohti normaalia voi alkaa. Jo muutamassa vuodessa ostovoima varmasti kohoaa aiempaa huippuaan korkeammalle”, sanoo Appelqvist.

Jukka Appelqvist

Pääekonomisti