Kauppakamarin EU-katsaus: Brexit-sopu löydettävä nopeasti – ”Kiistat Pohjanmeren turskakiintiöstä eivät saa kaataa kauppasopua”

Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Kuva: Roni Rekomaa

Euroopan unionin ja Britannian epäonnistuminen käynnissä olevissa kauppa- ja kalastusneuvotteluissa olisi tarpeeton takaisku koronakriisin koettelemalle Euroopalle, toteaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Loppuviikon EU-huippukokouksessa on löydettävä järkevä sopu kauppa- ja kalastuskiistoihin. Kiistat Pohjanmeren turskakiintiöstä eivät saa nyt kampittaa kauppasopua.

Suomalaisyritysten etujen mukaista on, että kaupankäynti Britannian kanssa on mahdollisimman laajasti tullitonta ja rajamuodollisuudet helppoja myös tulevaisuudessa, toteaa Vuori.

”Kompromisseja tarvitaan nyt nopeasti. Tämä hyödyttäisi yli 15 000 suomalaisyritystä, jotka käyvät kauppaa Britannian kanssa. Brexit-kauppasopu olisi iso helpotus myös niille yli 200 suomalaisyrityksille, joilla on tytäryhtiö ja työntekijöitä Britanniassa”, sanoo Vuori.

Vuori muistuttaa, että Britannia on edelleen erittäin tärkeä kauppakumppani Suomelle. Viennissä Britannia on Suomen seitsemänneksi suurin ja tuonnissa kymmenenneksi suurin kauppakumppani.

“Lontoo on yhä suomalaisille Euroopan rahamarkkinoiden Mekka ja brittifirmat useille suomalaisille tärkeä T&K-kumppani. Lapissa britit ovat jopa suurin vierailuryhmä.”

”Metsäteollisuuden osuus viennistä on yhä reilu kolmannes, mutta viime aikoina erityisesti kemiantuotteiden, metallien ja teollisuuden koneiden ja laitteiden vienti sekä palveluvienti ovat kasvaneet. Tuoreimpana esimerkkinä Nokian merkittävä 5G-sopimus Britannian teleoperaattori BT:n kanssa”, Vuori sanoo.

Vuoren mukaan Britannian talous on integroitunut niin syvällisesti EU-maiden talouteen, että kauppasuhteiden jääminen WTO-sääntöjen varaan olisi katastrofi erityisesti Britannialle ja tarpeeton isku EU-maille Suomi mukaan lukien. Tällä hetkellä Britannian viennistä 43 prosenttia menee EU:hun ja tuonnista 51 prosenttia tulee EU:sta.

”Kova, sopimukseton Brexit olisi turha lisäisku Euroopan ja Britannian entuudestaan koronan moukaroimille talouksille. Järkevä kauppa- ja kalastussopu sen sijaan jättäisi takaoven auki myös Britannialle, jos se harkitsee EU-jäsenyyttä tulevaisuudessa”, sanoo Vuori.

Keskuskauppakamarin EU-katsauksessa tarkastellaan tiiviissä muodossa EU:n toimenpiteitä, joilla koronakriisin jälkeistä Eurooppaa voidaan elvyttää. Katsauksen on koonnut Keskuskauppakamarin kansainvälisistä asioista vastaava johtaja ja Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) maajohtaja Timo Vuori yhdessä Keskuskauppakamarin muiden asiantuntijoiden kanssa. Katsaus julkaistaan noin neljä kertaa vuodessa.

Liite:

Elvyttävä Eurooppa – Kauppakamarin EU-katsaus