Kauppakamarit lahjoittivat HUS:lle tuhat näytteenottopuikkoa

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi luovutti Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin toimitusjohtaja Juha Tuomiselle tuhat näytteenottopuikkoa käytettäväksi koronatestausta varten.

”Haluamme kantaa kortemme kekoon ja auttaa osaltamme materiaalihankinnoissa. Kun sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen ja THL:n asiantuntijat kertoivat testaustarvikkeista olevan niukkuutta, päätimme ryhtyä toimeen”, sanoo Romakkaniemi.

Keskuskauppakamari tilasi tarvikkeita verkostojensa kautta maailmalta ja ne toimitettiin kahdessa päivässä lentorahdilla Suomeen. Kauppakamarit tarjoavat avoimesti neuvojaan ja verkostojaan Suomessa ja maailmalla avuksi julkisen sektorin toimijoille.

Romakkaniemi muistuttaa, että yksityinen sektori ja yritykset voivat auttaa viranomaisia ja julkista sektoria materiaalihankinnoissa, valmistuksessa tai vaikkapa testien analyysikapasiteetin ostamisessa maailmalta.

”Yhteiskunta olemme me kaikki yhdessä.  Olisi erikoista jättää valtavat resurssit kriisin ratkaisemiseksi käyttämättä jakamalla julkisia ja yksityisiä toimijoita tässä eri kastiin. Olemme kaikki samalla asialla”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamari oli mukana kokoamassa yrityskonsortiota suurista suomalaisista työantajayrityksistä, jotta yksityinen terveydenhuoltoyritys pystyi laajentamaan testauskapasiteettia analysoimalla näytteitä ulkomailla ilmasillan avulla. Sosiaali- ja terveysministeriö on toistuvasti kieltäytynyt yksityisen sektorin yhteistyöehdotuksista.

”Yritimme lahjoittaa tätä testausmateriaalia myös valtionhallinnolle eri osoitteisiin, mutta siellä ei ollut kykyä ottaa tarjottua apua vastaan.”

”Pitkin kriisiä olen saanut viestejä, ettei tarjottua ilmaistakaan apua ja materiaalia ole kyetty ottamaan vastaan ministeriöissä ja virastoissa”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamari on esittänyt, että valtionhallinto ja ministeriöt perustaisivat yhteyspisteen, jonne yritykset, järjestöt ja yksityiset tahot voisivat tarjota apua ja materiaalia kriisinhoidon tueksi.

Juho Romakkaniemi

Toimitusjohtaja