Keskuskauppakamari: Ansiotuloverotusta kevennettävä kahdella miljardilla eurolla ensi vaalikaudella

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

Keskuskauppakamari esittää, että seuraavan vaalikauden aluksi ansiotuloverotusta kevennetään kahdella prosenttiyksiköllä kautta linjan. Tämä tarkoittaisi noin kahden miljardin euron kevennyksiä. Uudistus vaikuttaisi noin 2,6 miljoonan henkilön tulotasoon, keskimäärin noin 800 euroa vuodessa. Tuloveron alennuksen pitää olla osa niin sanottua vihreää verouudistusta.

”Työn veroale toisi lisääntyneenä työnä ja kasvaneena aktiviteettina osan kustannuksista takaisin julkisen sektorin kirstuun, tutkimuskirjallisuuden mukaan lyhyellä aikavälillä noin 30-50 prosenttia”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Romakkaniemi esitti ehdotuksen Keskuskauppakamarin Suuressa Veropäivässä.

Lisäksi tuloveronalennus vaikuttaa keskipitkällä aikavälillä koko talouden hintoihin. Kaikissa kotitalouksien ja yritysten palveluiden ja myös tuotteiden hankinnoissa kotimaisen työn verokiila on merkittävä komponentti.

”Työn verotuksen kohtuullistaminen tarkoittaisi myös tätä kautta ostovoiman kasvua entisestään. Lisäksi tuloveron alennus parantaisi suomalaisyritysten hintakilpailukykyä pienentämällä palkankorotuspaineita”, Romakkaniemi muistuttaa.

Tukea tuloveroalennukseen yrityksiltä

Tukea ansiotuloverojen alentamiseen tulee myös yrityksiltä. Kauppakamarien jäsenyrityksille tekemässä kyselyssä kysyttiin, mitkä toimet ovat niiden kannalta tärkeimpiä, jotta Suomen kilpailukyky saadaan paranemaan ja työllisyys kasvuun. Verojen alentaminen nousi yhdeksi tärkeimmistä keinoista.

”Kun yrityksiltä kysyttiin minkä veron alentaminen olisi tärkeintä, 75 prosenttia näki tuloveron alentamisen tärkeimpänä. Ei siis esimerkiksi yrityksen yhteisöveron vaan työntekijöiden ansiotuloverojen alentamisen”, Romakkaniemi sanoo.

Tuloveroalennus mukaan vihreään verouudistukseen

Romakkaniemi kertoo ilahtuneensa Vihreiden puheenjohtajan Maria Ohisalon puoluekokouksessa tekemästä linjauksesta työn ja yrittämisen verotuksen alentamisesta ja painopisteen siirtämisestä kulutukseen ja haittaverotuksen suuntaan. Edellisen kerran vastaavanlainen vihreä verouudistus tehtiin Matti Vanhasen II hallituksessa.

”Työn verokiilasta siirtyi tuolloin kokonaisuudessaan lähes kaksi miljardia euroa kulutus- ja haittaveroihin ja koko auto- ja ajoneuvo- sekä polttoaineverot uudistettiin päästöperusteisiksi. Samanlaista reipasta uudistusta tarvitaan nyt, mutta sitä ei pidä toteuttaa niin, että ensin kiristetään kaikkia mahdollisia kulutus- ja haittaveroja ja vasta myöhemmin katsellaan, voidaanko tuloverotusta laskea. Vihreä verouudistus voi toteutua vain isona verouudistuksena, johon kuuluu myös tuloverojen alennus”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemen mukaan tuloveron alennuksesta suomalaisille käteen jäävä raha siirtyisi nimenomaan vihreään kulutukseen.

”Ihmisillä olisi paremmin varaa tehdä niitä vihreitä valintoja eli hankkia ilmastoystävällisiä tuotteita, joiden hinta on usein totuttua korkeampi”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin ehdottaman uudistuksen seurauksena Suomen kokonaisveroaste alenisi noin yhden prosenttiyksikön verran.

Juho Romakkaniemi

Kategoriat:Verotus, Juho Romakkaniemi