LKV- ja LVV-kokeet sähköisiksi: Enemmän koetilaisuuksia ja lisää joustavuutta kokelaille

Keskuskauppakamarin johtaja Stina Wikberg. Kuva: Liisa Takala

LKV- ja LVV-tutkintokokeet on mahdollista suorittaa sähköisesti kesäkuusta lähtien. Kokeiden sähköistyminen mahdollistaa useampia koepäiviä vuodessa perinteisen kahden koepäivän sijaan. Uudistuksen myötä myös kokeiden tuloksia julkaistaan entistä tiheämmin, mikä nopeuttaa uusien kiinteistönvälittäjien pätevöitymistä.

Sähköisen kokeen lisäksi myös perinteinen paperille tehtävä koe on tänäkin vuonna mahdollista suorittaa vähintään kerran. Koepäivä on 21. elokuuta. Koe järjestetään Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.

”Kokeen vieminen sähköiseen muotoon vastaa kokelaiden toiveita. Kahden koepäivän sijaan tutkinnon suorituspäiviä tulee huomattavasti enemmän, mikä antaa kokelaille mahdollisuuden valita itselle juuri se sopivin päivä. Jos kokeeseen ei voikaan jostain syystä osallistua, ei seuraavaa mahdollisuutta tarvitse odottaa puolta vuotta”, kertoo Keskuskauppakamarin johtaja Stina Wikberg uudistuksesta.

Tänä vuonna sähköisiä koetilaisuuksia on suunniteltu järjestettävän yhteensä 16 kertaa, mikäli kokoontumisrajoitukset sen sallivat.

Wikbergin mukaan korona-aika on osoittanut sen, että kaksi koepäivää vuodessa on liian haavoittuvainen systeemi. Kun koronatilanne vaihtelee, sähköinen koe tuo joustavuutta huomattavasti enemmän kuin paperinen ”massakoe”.

Ensimmäisen kerran sähköisen kokeen voi suorittaa 10. kesäkuuta. Kesäkuussa on kaikkiaan neljä koepäivää. Seuraavat koepäivät ovat elokuussa, lokakuussa ja joulukuussa. Alkuvaiheessa sähköinen koe on mahdollista suorittaa vain Helsingissä, loppuvuoden aikana koemahdollisuuksia on pyrkimys tuoda myös muualle Suomeen.

Ilmoittautuminen kesäkuun koepäiville aukeaa huhtikuun lopulla ja päättyy 27.5. Kesäkuun koepäivät on varattu ensisijaisesti niille kokelaille, jotka olivat ilmoittautuneet huhtikuun massakierrokselle, joka jouduttiin perumaan koronavirustilanteen takia. Ilmoittautumislinkki ja -ohjeet lähetetään kokelaille sähköpostitse huhtikuun puolenvälin jälkeen.

Ilmoittautuminen elokuun sähköisiin koepäiviin ja 21.8. järjestettävään massakierrokseen aukeaa kesäkuun alussa.

Vielä toistaiseksi koetta ei voi suorittaa etäyhteyksien kautta kotoa käsin.

”Kokeen sähköiseen muotoon saaminen on ensimmäinen askel. Kehitämme koko ajan koetta asiakaskokemusten perusteella”, Wikberg sanoo.

Wikberg Stina

Johtaja, yritysten itsesääntely ja vastuullisuus

Kategoriat:Tutkinnot, Erkko Meri, Stina Wikberg