Yrityksen tiedonannon vastuu korostuu vientikaupassa – uusi opas tavarantoimittajan ilmoituksen tekemiseen

Keskuskauppakamarin kansainvälisen kaupan asiantuntija Hannele Visuri. Kuva: Elmo Eklund.

Keskuskauppakamari on julkaissut uuden oppaan, joka helpottaa vientikauppaan liittyvän tavarantoimittajan ilmoituksen tekoa. Opas on koostettu kauppaprosessiryhmän kanssa yhteistyössä ja sisältää neuvoja ilmoituksien tekemiseen.

Tavarantoimittajan ilmoitus (Supplier’s declaration) on ulkomaankaupan asiakirja, jota käytetään Euroopan unionin sisäkaupassa osoittamaan tavaran alkuperäaseman. Tavaran ostaja tai vastaanottaja pyytää tavallisesti tilauksen yhteydessä tavaran myyjältä tavarantoimittajan ilmoituksen.

”Tavarantoimittajan ilmoitukset mahdollistavat vapaakauppasopimuksiin liittyvien tullietuuksien hyödyntämisen vientikaupassa”, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisen kaupan asiantuntija Hannele Visuri.

Tullietuuksien saaminen edellyttää, että tavara täyttää kyseisen vapaakauppasopimuksen alkuperäehdot eli saavuttaa EU-alkuperäaseman, joten ostaja tarvitsee varmistuksen tuotteen alkuperästä ilmoituksen avulla.

Tavarantoimittajan ilmoituksia pyydetään myös yrityksiltä, joilla ei välttämättä ole kokemusta ulkomaankaupasta ja vapaakauppasopimusten hyödyntämisestä. Silloin tavarantoimittajan ilmoituksen täyttäminen voi tuntua hankalalta, eivätkä yritykset välttämättä ymmärrä mihin ilmoituksella sitoutuvat.

”Olemme halunneet kauppaprosessiryhmässä luoda tämän suomenkielisen oppaan, joka ammentaa kauppaprosessiryhmän jäsenten käytännön kokemuksista. Toivomme, että oppaasta on hyötyä erityisesti niissä yrityksissä, joissa aiempaa kokemusta on vähän”, kertoo Emma Tuomaala, kauppaprosessiryhmän puheenjohtaja Konecranesilta.

“Ilmoituksen antaja on aina vastuussa tietojen oikeellisuudesta. Tulli voi tarkastaa tiedot myöhemmin, joten ilmoituksen antajayrityksen on huolehdittava siitä, että se kykenee määrittelemään alkuperän asianmukaisesti ja aukottomasti, erityisesti jos tuotteen odotetaan täyttävän useiden vapaakauppasopimusten alkuperäehdot”, Visuri muistuttaa.

Saat pyynnön tavarantoimittajan ilmoituksesta. Mitä teet?

1. Kysy maat: mihin EU:n vapaakauppasopimuskumppanimaihin tapahtuvaa vientiä varten ilmoitus tarvitaan
  1. Selvitä alkuperä: täyttävätkö tavarat kyseisen vapaakauppasopimuskumppanimaan/-maiden alkuperäsääntöjen ehdot eli ovatko EU alkuperää
  1. Jos ehdot täyttyvät, valitse annatko ilmoituksen yksittäiselle lähetykselle vai pitkäaikaisilmoituksena
  1. Jos ehdot eivät täyty, voit olla antamatta ilmoitusta tai antaa ilmoituksen tuotteista, joilla ei ole etuuskohteluun oikeuttavaa alkuperäasemaa