MEN 31/2012: lausunto Iittalan verkkokauppakampanjasta

MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO        11.12.2012

Lausunto: MEN 31/2012
Mainostaja: Fiskars Home
Media: Sähköpostimainos
Päätös: Vapauttava lausunto

LAUSUNTO IITTALAN VERKKOKAUPPAKAMPANJASTA

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä MyIittalan sähköpostimainoksesta, jonka hän on saanut kanta-asiakkaana. Lausunnonpyytäjän mukaan sähköpostiviestin sisältö oli, että ”saat ostaa tuotteitamme -30 % alennuksella kirjautumalla Facebookiin ja tykkäämällä”. Lausunnonpyytäjä pitää hyvän tavan vastaisena sitä, että yksityishenkilöä pyydetään mainostamaan yrityksen tuotteita ja palkkioksi saa alennuksen.

Mainos

Sähköpostiviestin teksti: ”Iittala-verkkokauppa kutsuu sinut -30% ostoksille! Iittala-verkkokauppa on kokenut uudistuksen tänä keväänä. Olemme myös avanneet viralliset Iittala Suomi -sivut Facebookissa ja siksi haluamme tarjota sinulle tuntuvan edun.

Tykkää Iittala Suomesta Facebookissa, saat kutsun Iittala-verkkokauppaan ostoksille -30 % edulla. Jaa kutsua myös ystävillesi ja toivota heidät tervetulleeksi tutustumaan uudistettuun verkkokauppaa.

Kampanja-aika 7.-17.6.2012.

Ostokset Iittalan omissa myymälöissä ja verkkokaupassa kerryttävät Myiittala etujasi.”

Mainostajan lausuma

Kampanjan ideana on ollut kutsua kuluttajat tutustumaan uudistettuun Iittala-verkkokauppaan ja tarjota 30 prosentin alennus kertaostoksesta. Kampanja-applikaatio toimi siten, että etukoodi oli Facebook-ominaisuuden eli tunnistautumisen takana edun ollessa henkilökohtainen. Applikaatiota oli mahdollista jakaa omille Facebook-kavereille haluttaessa, mutta etukoodin saamiseen tämä ei vaikuttanut. Henkilöä ei siis vaadittu mainostamaan Iittalaa tai kampanjaa. Tykkäämisellä ei myöskään äänestetty eikä sillä voinut osallistua arvontaan.

Mainostaja lisää, että tykkäämällä ei äänestetty eikä sillä voinut osallistua arvontaa, mikä on Facebook-sääntöjen vastaista. Jos kuluttaja ei halunnut kirjautua Facebookiin osallistuakseen kampanjaan, hän sai saman alennuksen kertaostoksesta ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Mainostaja pahoittelee, ettei lausunnonpyytäjä saanut alennusta ja tarjoaa sen hänelle jälkikäteen. Mainosta pahoittelee myös, jos sähköinen kutsu on herättänyt paheksuntaa. Kutsun sanamuoto olisi mainostajan mukaan voinut noudattaa tarkemmin Facebookissa käytettyä tekstiä, jossa ei missään kohtaa sanottu ”tykkää ja saat edun”.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että sähköpostiviestin sanamuoto antaa ymmärtää, että vain Facebookissa ”tykkäämällä” on mahdollista saada alennus mainostajan tuotteista. Mainostajan lausuman mukaan etu on kuitenkin todellisuudella ollut mahdollista saada myös muulla tavoin.

Mainonnan eettinen neuvosto asiaa kokonaisuutena arvioiden toteaa, ettei mainos ole hyvän tavan vastainen.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, johtaja Sirpa Juutinen, päätoimittaja Lauri Kontro, toimitusjohtaja Rainer Lindqvist, varatuomari Pirkko Mäkinen ja apulaisjohtaja Petra Wikström-Van Eemeren.

Outi Antila                                                                      Paula Paloranta

puheenjohtaja                                                               sihteeri