ulkomainos / mainos myymälässä
Mainonnan eettinen neuvosto
MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO 4.9.2012
Lausunto: MEN 21/2012
Mainostaja: Kirkon Ulkomaanapu
Media: Ulkomainokset ja televisiomainos
Päätös: Vapauttava lausunto
LAUSUNTO KIRKON ULKOMAANAVUN AVAIN AMMATTIIN -KAMPANJASTA
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Avain ammattiin – kampanjan ulkojulisteista. Lausunnon pyytäjä on pyytänyt, että Mainonnan eettinen neuvosto lausunnossaan huomioi myös muut kampanja-aineiston. Kampanja on lausunnon pyytäjän käsityksen mukaan hyvän tavan vastainen, koska se on leimaava ja se vääristää sekä yleistää etniseen taustaan perustuvaa mielikuvaa. Siitä syntyvä mielikuva on erittäin negatiivinen. Kuvassa on yhdistetty ase, musta mies ja vihainen ilme. Kuvattu tilanne on tuotu esille itsestäänselvyytenä, jollaiseksi erityisesti jo ennalta ennakkoluuloiset kansalaiset sen näkevät. Oletuksena on, että afrikkalaistaustainen mies on roolinsa vanki, ellei häntä siitä pelasteta.
Mainos
Ulkojulisteista on kolme eri versiota. Yhdessä on nuori afrikkalaisen näköinen mies, jolla on ase ja vihainen ilme kasvoillaan. Kuvassa on teksti ”Tuleva keittiömestari”. Toisessa kuvassa on tatuoitu, vihaisen näköinen nuori mies, jolla on metalliketjuja kaulassa. Kuvassa on teksti ”Tuleva maanviljelijä”. Kolmannessa kuvassa on vakavan näköinen tummaihoinen henkilö. Kuvassa on teksti ”Tuleva mekaanikko”.
Tv-materiaalissa mies katsoo ensin vihaisesti kameraan, jonka jälkeen hänen ilmeensä muuttuu hitaasti hymyksi ja lopulta nauruksi. Ääni kertoo: ” Maailmassa on 80 miljoonaa työtöntä nuorta. Monilla heistä elämää varjostaa myös sota tai muu koettu katastrofi. Hän on yksi näistä nuorista, ja jos mitään odottamatonta ei tapahdu, vuoden kuluttua hän on keittiömestari. Kirkon Ulkomaanapu tukee nuorten koulutusta ja työllistymistä kehitysmaissa.”
Kirkon ulkomaanavun lausuma
Kirkon ulkomaanavun mukaan Avain ammattiin – kampanjan tavoitteena on antaa konflikteista toipuvien maiden nuorille avain tulevaisuuteen luomalla heille mahdollisuuksia koulutukseen ja työllistymiseen. Kampanjan kuvituksella on haluttu herättää yhteiskunnallista keskustelua ja herättää ihmisten mielenkiinto. Tarkoituksen on myös ollut haastaa stereotypioita: Kehitysmaiden nuoret ovat vahvoja. He tarvitsevat kuitenkin mahdollisuuden koulutukseen ja työllistymiseen. Kampanjassa kehotetaan allekirjoittamaan vetoomus, joka luovutetaan Tasavallan Presidentille kampanjan päätyttyä vuonna 2013.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että kampanjan tarkoituksena on herättää huomiota ja keskustelua kehitysmaiden nuorten tilanteesta. Kuvien henkilöitä ei esitetä halventavalla tai väheksyvällä tavalla.
Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei kampanja ole hyvän tavan vastainen.
Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, johtaja Sirpa Juutinen, päätoimittaja Lauri Kontro, toimitusjohtaja Rainer Lindqvist ja varatuomari Pirkko Mäkinen.
Outi Antila
puheenjohtaja
Paula Paloranta
sihteeri