Mainonnan eettinen neuvosto

Mainonnan eettinen neuvosto

Mainonnan eettisen neuvoston tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt. Kaupallisella markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, jonka tarkoituksena on kulutushyödykkeen myynninedistäminen. Neuvosto antaa yritykselle myös ennakkolausunnon.

Neuvosto tulkitsee Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.

Lausuntopyyntö on perusteltava ja sen voi tehdä sähköisellä lomakkeella. Yksityishenkilön tekemä lausuntopyyntö on maksuton. Elinkeinonharjoittajan pyytämä lausuntopyyntö on maksullinen.

Neuvoston toimivaltaan ei kuulu esimerkiksi seuraavien asioiden arviointi:

  • markkinoinnin harhaanjohtavuus
  • markkinoinnin totuudenvastaisuus
  • markkinoinnin hyvän maun vastaisuus
  • poliittinen tai uskonnollinen mainonta
  • tuotesijoittelu
  • työpaikkailmoitus

Mainonnan eettinen neuvosto 20 vuotta

Markkinointijuridiikan keskeiset asiantuntijat kirjoittavat ajankohtaisista mainontaan ja muuhun markkinointiin liittyvistä teemoista käytännönläheisesti Paula Palorannan toimittamassa mainonnan eettisen neuvoston juhlajulkaisussa.

Kirja koostuu seuraavista ajankohtaisista artikkeleista:

  • Päivi Romanov: Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus markkinoinnissa
  • Kari Hoppu: Finanssipalvelujen ja -tuotteiden markkinointi
  • Marja-Leena Mansala: Rakennus ja markkinointi
  • Pentti Mäkinen: Mainonnan eettisen neuvoston perustaminen
  • Paula Paloranta: Kannanottoja markkinoinnista Instagram-alustalla
  • Pertti Virtanen: Aggressiivinen markkinointi
  • Nea Welling: Alaikäisille markkinointi

Kirjan jäsenetuhinta on 82,00 € ja normaalihinta 109,00 €. Hintoihin lisätään arvonlisävero 10 %.

Vastaava asiantuntija

Paloranta Paula

Paula Paloranta

pääsihteeri

+358 50 548 0236