IEA:n pääjohtaja Fatih Birol tapasi suomalaisia yritysedustajia

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n pääjohtaja Fatih Birol tapasi tänään suomalaisen yrityskentän edustajia Keskuskauppakamarin tilaisuudessa. Tapaamisen aiheena oli energiakriisin vaikutukset ja tiet kriisistä eteenpäin. Pääjohtaja Birol korosti, että kansainvälisesti on jatkettava työtä hiilineutraaliuden saavuttamiseksi. Kriisin aiheuttaja on Venäjän hyökkäyssota ja maakaasun korkea hinta, ja lääke investoinnit päästöttömään energiaan.

”Olemme keskellä ensimmäistä aidosti globaalia energiakriisiä, jolla on vaikutuksia vuosia eteenpäin. Tuleva talvi voi olla hyvin vaikea erityisesti Euroopalle. Talven jälkeen tulee kuitenkin kevät. Kaikista energiasektoria kohtaavista vakavista riskeistä ja haasteista huolimatta uskon, että oikeilla politiikkatoimilla ja investoinneilla kaikkeen vähäpäästöiseen teknologiaan voimme tehdä tästä historiallisen käännekohdan kohti puhtaampaa ja energiaturvallisempaa tulevaisuutta”, pääjohtaja Birol totesi tapaamisessa.

Pääjohtaja Birolin puheenvuoroa seurasi keskustelu, johon osallistuivat edustajat eri toimialoilta sekä Keskuskauppakamarin  hallituksesta ja valiokunnista. Keskuskauppakamari jakaa pääjohtaja Birolin tilannekuvan ja näkemyksen.

”Suomalaiset yritykset ja toimialat ovat sitoutuneita polkuun kohti hiilineutraaliutta. Energiakriisi korostaa tarvetta siirtyä fossiiliriippuvuudesta luotettaviin päästöttömiin energialähteisiin. Suomen erityisen vahvuus on laaja puhtaan energian tuotanto ydinvoimasta uusiutuvaan energiaan”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Pääjohtaja Birol vierailee Suomessa Valtioneuvoston kanslian ja Talousneuvoston kutsusta. Vierailun yhteydessä hän tapasi myös elinkeinoministeri Mika Lintilän.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi ja IEA:n pääjohtaja Fatih Birol.
Juho Romakkaniemi

Kategoriat:Energia, Juho Romakkaniemi