Uudella ansiomerkillä palkitset viiden vuoden sitoutuneesta työstä

Kaksi naista kilistävät hymyillen juomalaseja juhlavassa tilaisuudessa. Toisen mekon rintapieleen on kiinnitetty ansiomerkki.

Keskuskauppakamari täydentää palkitsemistuotteiden valikoimaansa uudella pronssisella vuosimerkillä, jolla organisaatio voi palkita työntekijöitään viiden vuoden työskentelystä saman työnantajan palveluksessa.

”Uusi viiden vuoden ansiomerkki vastaa työelämän muutokseen ja tarjoaa yrityksille arvokkaan tavan palkita henkilöstöä sitoutuneesta työstä”, sanoo Keskuskauppakamarin palvelujohtaja Mari Hakkarainen.

”Teimme vuosi sitten laajan kyselyn, jossa kartoitimme yritysten palkitsemiskulttuuria. Tulosten perusteella työurat saman työnantajan palveluksessa ovat lyhentyneet ja työnantajilla on vahva halu kiittää työntekijöitä palvelusvuosista. Uusi ansiomerkki palvelee tätä tarvetta”, Hakkarainen kertoo.

Ansiomerkit ovat arvostettu, lähes 100-vuotias tapa antaa työnantajalta ja elinkeinoelämältä tunnustusta työntekijöille. Yritysten menestys perustuu osaavaan ja sitoutuneeseen henkilöstöön. Henkilöstön kiittäminen, muistaminen ja palkitseminen ovat tekijöitä, joiden avulla sitoutetaan henkilöstöä, rakennetaan työnantajamielikuvaa ja osoitetaan tunnustusta.

Keskuskauppakamarin ansiomerkkejä myönnetään työuran pituuden perusteella sekä ansiokkaasta työstä yrityksen tai työyhteisön hyväksi. Uusi pronssinen viiden vuoden vuosimerkki täydentää Keskuskauppakamarin palkitsemisen tuotteiden valikoimaa. Uusi ansiomerkki myönnetään vähintään viiden vuoden työskentelystä saman työnantajan palveluksessa, itsenäisenä yrittäjänä toimimisesta tai työskentelystä luottamushenkilönä.

”Työnantajalta saatu tunnustus ja kiitos ovat pitovoimatekijöitä, joiden avulla yritys voi sitouttaa työntekijöitä. Haluamme olla yritysten kumppanina tuomassa elinkeinoelämän tunnustusta työntekijöille ja autamme suunnittelemaan palkitsemisen tapoja sekä palkitsemishetken järjestämistä”, sanoo Hakkarainen.

Kaikkiin ansiomerkkeihin yhdistyy digitaalinen ulottuvuus

Uuden vuosimerkin lanseerauksen yhteydessä Keskuskauppakamari tuo kaikkiin ansiomerkkeihin digitaalisen ominaisuuden. Jokainen ansiomerkin saanut saa mahdollisuuden digitaaliseen LinkedIn-merkkiin, jonka saaja voi liittää omaan LinkedIn-profiiliinsa. Aiemmin digitaalinen merkki on ollut käytössä Vuoden työntekijä -ansiomerkissä.

Vuoden työntekijä -ansiomerkin kunniakirjan voi personoida

Ansiomerkillä palkitsevat yritykset ovat toivoneet ansiomerkkeihin yrityskohtaista personoitavuutta. Jatkossa Vuoden työntekijä -ansiomerkin saajan kunniakirjaan voi yritys vapaasti kirjata ansiomerkin myöntämisperusteet ja nimikkeen ansiomerkin saajalle. Tämän myötä Vuoden työntekijä -ansiomerkki mukautuu entistä syvemmin yritysten omiin palkitsemiskäytäntöihin ja ansiomerkin voi saada esimerkiksi vuoden tuloksentekijä tai vuoden työyhteisökehittäjä.

Keskuskauppakamari on myöntänyt ansiomerkkejä tunnustuksena pitkästä työurasta ja merkityksellisistä työsuorituksista vuodesta 1929 lähtien. Keskuskauppakamarin ansiomerkki on lainsäädäntöön perustuva virallinen tunnustus koko maan elinkeinoelämältä. Vuosimerkkejä myönnetään alkaen 5 vuoden palveluksesta saman työnantajan palveluksessa, Elämäntyömerkkejä myönnetään alkaen 20 vuoden työurasta, Vuoden työntekijä -ansiomerkillä palkitaan hyvistä työsuorituksista ja Rautainen ansiomerkki myönnetään erityisen merkittävästä teosta yrityksen hyväksi. Tutustu ansiomerkkeihin osoitteessa ansiomerkit.fi