ICC:n markkinointisäännöt

Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt

Mainonnan eettinen neuvosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisääntöjä.

ICC:n markkinointisäännöt on tunnettu ja tunnustettu maailmanlaajuinen markkinoinnin eettinen ohjeisto, joka toimii markkinoinnin itsesääntelyn tukena. Säännöt edistävät yritysten tasapuolisia toimintamahdollisuuksia ja samalla vähentävät tarvetta lainsäädännölle ja viranomaistoimille. Ne myös helpottavat alan toimijoita toimimaan oikealla tavalla maasta riippumatta.

Säännöt sisältävät vastuullisen markkinoinnin perussäännöt sekä erityissäännöt mm. lapsille ja nuorille kohdennettuun markkinointiin, myynninedistämiseen, sponsorointiin, suoramarkkinointiin, digitaaliseen markkinointiin sekä yritysten ympäristöväittämiin. ICC päivittää ja laajentaa sääntöjen soveltamisalaa vastauksena uusiin käytäntöihin ja teknologioihin, joilla varmistetaan sääntöjen jatkuva relevanttius. Päivitetyssä 11. painoksessa on huomioitu digitaalisuuden tuomat nopeat muutokset markkinoinnissa. Päivitetyt säännöt tullaan kääntämään suomeksi syksyn 2024 aikana.

Kansainvälinen kauppakamari (ICC) on maailmanlaajuinen kaikki toimialat kattava elinkeinoelämän järjestö. ICC on ollut merkittävä markkinoinnin ja mainonnan sääntöjen laatija vuodesta 1937 lähtien, jolloin se julkaisi ensimmäiset ICC:n mainontakäytäntöjä koskevat säännöt. ICC Suomi toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä. 

Lisätiedot icc.fi ja icc.org