MEN 14/2021: Rusanen MicroClean Oy

Lausunto:
MEN 14/2021
Markkinoija:
Rusanen MicroClean Oy
Media:
sovellus
Päätös:
huomautus
Artikla:
7 artikla - Markkinoinnin tunnistettavuus
8 artikla - Markkinoijan tunnistettavuus

Mainonnan eettinen neuvosto

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Julkaisun kaupallinen luonne ja se, kenen lukuun markkinoidaan, eivät käyneet ilmi Instagram-julkaisusta ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Rusanen MicroClean Oy:n markkinoinnista. Mainos on julkaistu Mikko Leppilammen Instagram-tilillä mikkoleppilampi. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu ei ole tunnistettavissa markkinoinniksi.

Markkinointi

Instagram-tilillä mikkoleppilampi on mainostettu silmälasien käsittelyyn tarkoitettua tuotetta. Julkaisussa on lähes minuutin pituinen video, jossa tilinhaltija esittelee tuotteen käyttöä. Videolla on myös tekstiä ja taustalla soi musiikki.

Julkaisussa tekstiosiossa on seuraava teksti:

”Loppu silmälasien huurtumiselle!

Anti-fog -liina estää lasien huurtumisen myös maskia käytettäessä.

Anti-fog -liina, eli huurtumisenestoliina on mainio keksintö silmälaseille, tietokoneen näytöille, puhelimille ja kameroille. Sisältämänsä erikoismolekyylipitoisuutensa ansiosta liina estää höyryn kondensoitumisen ja muodostaa huurtumista estävän kerroksen optisen tuotteen pinnalle.  

Anti-fog -liinan antama teho kestää linsseissä jopa 48 tuntia ja tuotetta voidaan käyttää 100-200 kertaa uudelleen.

Käyttö on helppoa; henkäise puhtaaseen linssiin huurre ja pyyhi linssi ennen huurteen häviämistä Anti-fog – huurteenestoliinalla.

Osta oma Anti-fog -liinasi Rusasen verkkokaupasta shop.rusanen.eu. Yhden liinapakkauksen hinta on vain 8,90€ + toimituskulu.

Verkkokaupastamme myös maskit

Rusanen Oy on kokenut toimija tekstiilialalla ja tehnyt ulkomaankauppaa 20 vuotta. Yhteistyökumppanimme ovat kokeneita ja heidän toimitusvarmuutensa on hyvä. Verkkokaupastamme voit ostaa myös maskeja. Myynnissä on kangasmaski filtterillä (pakkauksessa 3 kpl + filterit sekä kertakäyttöinen suu- ja nenäsuoja (50 kpl pakkaus). Maskimme ovat testattuja. Pyynnöstä toimitamme tuotteista kaikki asiankuuluvat dokumentit. 

Rusanen Oy on myös Vastuu Groupin rekisterin mukainen luotettava kumppani.

Toimitamme myös suurempia tilausmääriä. Meiltä saatavilla myös tilauksesta muista maskeja, kuten FFP2, FFP3 hengityssuojaimet ja pestävä kasvomaski filtterillä.

#antifogcloth #mask #rusanen”

Markkinoijan vastaus

Olemme melko uusi käyttäjä Instagramissa yrityspuolella ja siitä syystä osa säännöistä ja käytännöistä on meille vielä uusia.

Meillä on yhteistyösopimus Mikko Leppilammen kanssa. Olemme suunnitelleet mainoksen itse yhdessä Leppilammen kanssa ja kuvaajana on toiminut palkkaamamme Juuli Ronka. Video mainostaa Anti-fog -liinaa, joka on myynnissä verkkokaupassamme.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Sovellettavat säännöt

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan mukaan

markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.

Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 8 artiklan mukaan markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi kenen lukuun markkinoidaan. Markkinoinnin tulee mahdollisuuksien mukaan sisältää markkinoijan yhteystiedot, jotta kuluttaja voi vaivatta ottaa yhteyttä markkinoijaan.

Markkinoijan ei tarvitse olla tunnistettavissa, jos menettelyn yksinomaisena tarkoituksena on herättää kiinnostus tulevaan markkinointiin (”teaser-mainokset”).

Asian arviointi

Asiassa on kysymys markkinoinnin tunnistettavuudesta.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että Instagram-julkaisun esitystapa on sinänsä mainosmainen. Mainos on kuitenkin julkaistu Instagram-tilillä, jossa on vaihtelevasti tilinhaltijan henkilökohtaisia julkaisuja ja kaupallista sisältöä.

Sosiaalisessa mediassa kuluttajan on usein vaikea erottaa kaupallista sisältöä toimituksellisesta sisällöstä, koska sekä kaupallisten että toimituksellisten julkaisujen sisällöt ja toteutustavat kehittyvät alati. Kaupallinen sisältö voidaan parhaiten erottaa toimituksellisesta sisällöstä merkitsemällä se mainostunnisteella, jota tässä tapauksessa ei ole käytetty. Se, kenen lukuun markkinoidaan, käy kysymyksessä olevassa julkaisussa ilmi vasta julkaisun pitkän tekstiosuuden loppupuolella.

Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei

  1. julkaisu ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi; ja
  2. julkaisusta ei käy selkeästi ilmi kenen lukuun markkinoidaan.

Markkinoija ja media ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 ja 8 artiklojen vastaisesti.

Neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”. Mainostunniste tulee olla helposti havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet päätoimittaja Iina Artima-Kyrki, Senior Advisor Tommi Pelkonen, varatuomari Sanna Holkeri ja varatuomari Raija Tuokko.

Päivi Romanov                                                              Paula Paloranta
puheenjohtaja                                                               sihteeri

ASIASANAT: MARKKINOINNIN TUNNISTETTAVUUS, KENEN LUKUUN MARKKINOIDAAN, INSTAGRAM

Lausunto:             MEN 14/2021
Markkinoija:         Rusanen MicroClean Oy
Media:                  Tmi Mikko Leppilampi (Instagram-käyttäjänimi: mikkoleppilampi)
Alusta:                  Instagram
Päätös:                 Huomautus