Mainonnan eettinen neuvosto
Lausunto: MEN 20/2015 10.6.2015
Mainostaja: Norvital AS
Media: Iltasanomat.fi
Päätös: Vapauttava lausunto
RAVINTOLISÄVALMISTEEN MAINOS
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä ravintolisämainoksesta. Lausunnon pyytäjän käsityksen mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, koska miestä on käytetty seksiobjektina ja katseenvangitsijana ilman, että kyseisellä miesvartalolla on mitään tekemistä virtsaamisongelmien tai niitä lievittävän tuotteen kanssa.
Mainos
Mainostettava tuote on eturauhasen liikakasvun hoitoon tarkoitettu ravintolisävalmiste. Mainoksessa on lihaksikkaan miehen alaston ylävartalo. Mainoksen otsikkona on ”Tämä kiusallinen vaiva piinaa miehekkäitä miehiä.” ja kuvatekstinä ”Eturauhasen liikakasvu on tyypillinen ikääntyvien miesten vaiva, josta harva kehtaa puhua ääneen.” Tämän jälkeen on artikkelinomainen teksti aiheesta.
Mainostajan lausuma
Mainostaja on pahoillaan, että mainos on aiheuttanut mielipahaa. He ovat käyttäneet verkkoadvertoriaalissa muutamaa erityyppistä miestä esittävää tai tuotekategoriaan liittyvää kuvaa. Huomattuaan, että kuva saattaa herättää negatiivisia reaktioita, tai se voidaan kokea epäsopivaksi tästä miehen terveyteen liittyvästä aiheesta puhuttaessa, kuva on poistettu sivustolta.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 4 artiklan mukaan markkinoinnissa ei saa sallia sukupuoleen perustuvaa syrjintää.
Mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden 1 kohdan mukaan mainos on hyvän markkinointitavan vastainen, jos
- naista tai miestä käytetään katseenvangitsijana tai seksiobjektina ja sukupuolta käytetään alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla;
- naista tai miestä käytetään seksiobjektina tai asiattomasti katseenvangitsijana eikä sillä ole mainostettavan tuotteen tai palvelun kanssa mitään tekemistä; tai
- mainoksessa on seksuaalisia vihjailuja tahi lupauksia, joilla ei ole mainostettavan tuotteen kanssa mitään tekemistä.
Mainoksessa mainostetaan miehille tarkoitettua ravintolisävalmistetta. Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että miehen vartaloa kuvaavalla kuvalla on yhteys miesten vaivaan tarkoitettuun tuotteeseen. Mainoksen miestä ei voida katsoa kuvatun alentavalla tai halventavalla tavalla.
Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei mainos ole ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 4 artiklan tai neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden vastainen. Mainos ei ole hyvän tavan vastainen.
Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja, varatuomari Tarja Heinilä-Hannikainen, varatuomari Arja Hiltunen, varatuomari Päivi Romanov, emerituspäätoimittaja Tapani Ruokanen ja yhteiskuntasuhdejohtaja Petra Wikström.
Tarja Heinilä-Hannikainen Paula Paloranta
puheenjohtaja sihteeri