MEN 34/2023 Finlayson Oy

1 artikla - Perusperiaatteet
2 artikla - Yhteiskunnallinen vastuu

Mainonnan eettinen neuvosto

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: ”Sekakäyttö” ilmaisun käyttäminen sisustustuotteiden markkinoinnissa ei ollut hyvän tavan vastaista, kun otettiin huomioon sanan käytön yleistyminen sen alkuperäismerkityksestä poikkeaviin yhteyksiin.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Finlayson Oy:n markkinoinnista yrityksen Facebook-tilillä. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan markkinointi on hyvän tavan vastainen, koska siinä käytetään sanaa sekakäyttö, joka liitetään huumeiden ja lääkeaineiden käyttöön. Lausunnonpyytäjän mukaan mainos halveeraa päihdeongelmista kärsiviä ihmisiä ja irvailee aiheella.

Markkinointi

Finlayson Oy markkinoi Facebook-tilillään, jossa on kuvan ohella teksti:

”Sallittua sekakäyttöä! Sisustaminen on erilaisten värien, kuosien ja muotojen yhdistelyä. Parhaat lopputulokset eivät aina löydy kurinalaisesta harmoniasta, vaan yllättävistä kohtaamisista. Siksi entiset kilpailijat päättivät antaa poskisuudelmat toisilleen ja kampanjoida tuotteistaan yhdessä Finlaysonin ja Vallilan myymälöissä ja verkkokaupassa 7.–17.9.2023.Tule ostoksille ja löydä oma suosikkiyhdistelmäsi Vallilan ja Finlaysonin verkkokaupoista jopa -50% alennuksella. Kampanjan ajan saat lisäksi ilmaisen toimituksen kummassakin kaupassa! Ostoksille Finlaysonin kauppaan: https://www.finlayson.fi/collections/kampanja Ostoksille Vallilan kauppaan: https://www.vallila.fi/collections/sallittua-sekakayttoa Finlayson ❤ Vallila #finlayson #vallilainterior”.

Markkinoijan vastaus

Me uskomme sisustuksessa erilaisten tyylien, aikakausien, värien, muotojen ja brändien kerroksellisuuteen ja sekakäyttöön. Näiden asioiden sekoittaminen tekee sisutuksesta persoonallista, yllättävää ja kiehtovaa. Elämässä on kahdenlaista sekakäyttöä. Ikävää ja ihanaa. On valitettavaa lääkkeiden sekakäyttöä, josta olemme aidon pahoillamme, mutta suurin osa sekakäytöstä on ihanaa ja kannustettava. Sisustamisessa erilaiset tyylit, aikakaudet, värit, muodot ja brändit tekevät sisustamisesta kiehtovaa ja persoonallista. Ruokakulttuuria on nykyään vaikeaa kuvitella pelkän pottumuusin tai karjalanpaistin kautta. Eri kulttuurien ruokavaikutteiden sekakäyttö on rikastuttanut ruokailukulttuurin pysyvästi ja positiivisesti. Elämä on täynnä esimerkkejä kannustettavasta sekakäytöstä. Ymmärrämme, että sanaan liittyy myös negatiivinen merkitys. Heille, joita sanan negatiivinen merkitys koskettaa, toivotamme kaikkea hyvää. Viestiämme ei ole tarkoitettu loukkaukseksi heitä kohtaan.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Mainonnan eettisen neuvoston säännöt

Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.5 kohdan mukaan asioissa, jotka ovat ilmeisen selkeitä ja joissa on vakiintunut ratkaisukäytäntö, puheenjohtaja voi sihteerin esittelystä tehdä päätöksen yksin.

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt

Mainonnan eettinen neuvosto arvioi markkinoinnin tunnistettavuutta ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudenmukaista. Markkinoinnissa on otettava huomioon yhteiskunnallinen ja ammatillinen vastuu asianmukaisella tavalla. Markkinoinnissa on noudatettava hyvää liiketapaa. Markkinointi ei saa heikentää yleisön luottamusta markkinointiin.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 2 artiklan mukaan markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa, vastoinkäymisiä tai kärsimystä. Markkinoinnissa ei saa hyväksyä väkivaltaa, laittomuutta tai muutoin yhteiskunnan vastaista käyttäytymistä. Markkinoinnissa ei myöskään tule yllyttää tällaiseen käyttäytymiseen.

Asian arviointi

Asiassa on kysymys Finlayson Oy:n markkinoinnista, jossa käytetään ilmaisua ”sekakäyttö”. Lausunnonpyytäjän mukaan ilmaisu yleisimmin liitetään huumeiden ja lääkeaineiden käyttöön. Lausunnonpyytäjän mukaan markkinointi halventaa päihdeongelmista kärsiviä ihmisiä ja irvailee aiheella. Markkinoijan mukaan käytetyllä ilmaisulla viitataan sisustuksessa erilaisten tyylien, aikakausien, värien, muotojen ja brändien kerroksellisuuteen ja sekakäyttöön.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että yleisessä kielenkäytössä sana ”sekakäyttö” viittaa päihteiden käyttöön. Sanan käyttö on kuitenkin levinnyt alkuperäisestä merkityksestään vähitellen myös muihin asiayhteyksiin (MEN 26/2017).

Asiaa kokonaisuutena arvioiden sekä ottaen huomioon käytetty media ja tyylilaji mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei mainos ole hyvän tavan vastainen.

Asian on ratkaissut mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov.

Päivi Romanov                                        Paula Paloranta

puheenjohtaja                                         sihteeri