MEN 4/2022: Työeläkevakuuttajat TELA ry

Artikla:
14 artikla - Yksityisyydensuoja

Mainonnan eettinen neuvosto

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Järjestö käytti mainosvideossaan lausunnonpyytäjän kuvaa ilman hänen suostumustaan. Henkilö oli videolla tunnistettavissa. Markkinoijan menettely oli hyvän tavan vastaista.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Työeläkevakuuttajat TELA ry:n mainosvideosta. Lausunnonpyytäjän mukaan järjestön menettely on hyvän tavan vastaista, koska sen mainosvideossa on käytetty lausunnonpyytäjän kuvaa ilman hänen suostumustaan. Mainoksesta saa kuvan, että hänellä olisi sidos mainostajaan tai että hän esiintyisi mainoksessa maksua vastaan.

Markkinointi

Työeläkevakuuttajat TELA ry:n mainosvideossa on kohtaus, josta lausunnonpyytäjä on tunnistettavissa. Mainosta on esitetty sosiaalisen median kanavissa.

Markkinoijan vastaus

Lausuntopyynnön kohteena olevassa mainosvideossa markkinoidaan Työeläkevakuuttajat TELA - Arbetspensionsförsäkrarna TELA ry:n (jäljempänä ”Tela”) 28.10.2021 järjestämää tilaisuutta ”Tervetuloa paratiisiin! – keskustelutilaisuus taloudesta ja eläkkeistä 28.10.”. Video on minuutin ja kolmen sekunnin pituinen. Videon alussa on noin sekunnin verran videomateriaalia lausunnonpyytäjästä istumassa torikahvilassa selaamassa puhelintaan. Kuvan käyttöön ei ole pyydetty lausunnonpyytäjän lupaa.

Tela tilasi mainosvideon tuotantoyhtiö Gimmeyawallet Productions Oy:ltä. Video julkaistiin 22.10.2021 Telan sosiaalisen median tileillä Twitter-, LinkedIn-, ja Instragram-palveluissa, kerran kullakin kanavalla. Mainosvideo jaettiin tiedostona, sitä ei jaettu esimerkiksi YouTube-palvelun kautta.

Videolle päätyi lausunnonpyytäjää esittävää materiaalia tuotantoyhtiön erehdyksen vuoksi. Video poistettiin sosiaalisen median tileiltä alle vuorokauden sisällä lausunnonpyytäjän yhteydenotosta.

Tela ymmärtää ilmeisen virheen tapahtuneen ja on syvästi pahoillaan tapahtuneesta. Tela tunnistaa ja tiedostaa Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjen artiklan 14 yksityisyydensuojan merkityksen. Siksi Tela kiinnittää vastaisuudessa omiin ja alihankkijoidensa materiaaliin entistä enemmän huomiota tältä osin.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 14 artiklan mukaan markkinoinnissa ei tule käyttää yksityisen tai julkisen henkilön kuvaa ilman häneltä etukäteen hankittua suostumusta.

Asian arviointi

Asiassa on kysymys järjestön mainosvideosta, jossa näkyy yksittäinen julkisella paikalla kuvattu henkilö. Henkilö on tunnistettavissa. Henkilö ei ole antanut suostumusta kuvansa käyttämiseen markkinointitarkoituksessa.

Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että markkinoija on menetellyt ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 14 artiklan vastaisesti. Menettely on ollut hyvän tavan vastaista.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet Marketing Strategist Heini Hussam, OTK Katri Kummoinen, varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius, Senior Advisor Tommi Pelkonen, kuluttaja-asiainneuvos Anja Peltonen ja OTK Johanna Suurpää.

Päivi Romanov                                                              Paula Paloranta
puheenjohtaja                                                               sihteeri

ASIASANAT: HENKILÖN KUVAN KÄYTTÖ MARKKINOINNISSA

Lausunto:                          MEN 4/2022