MEN 4/2023 SATS Finland Oy (aputoiminimi: Elixia)

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä SATS Finland Oy:n väitetystä markkinoinnista. Kysymys on erään henkilön Instagram-tilin julkaisusta. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu on piilomainontaa.

Julkaisu

”Nyt on kova ELIXIA tarjous meneillään 🔥

Jos haluat ELIXIA-jäsenyyden yli -40%

alennuksella vastaa

tähän stooriin

emojilla ” 💪🏻”

Yrityksen vastaus

Yrityksemme ei ole sopinut julkaisussa mainittuun kampanjaan liittyvästä kaupallisesta yhteistyöstä julkaisijan tai minkään muunkaan tahon kanssa. Johtomme ei ole ollut tietoinen tapauksesta ennen kuin saimme tiedon lausuntopyynnöstä.

Tarjoamme henkilöstömme useita henkilöstöetuja, joista yksi on mahdollisuus antaa alennushintainen ELIXIA-jäsenyys omalle ystävälle. Syksyllä 2022 olemme tarjonneet koko henkilöstölle mahdollisuuden tarjota alennushintaista jäsenyyttä työntekijän useammalle ystävälle. Kysymyksessä on ollut ohjeistettu henkilökuntaetu, jossa työntekijä voi itse suoraan tarjota etua omille ystävilleen henkilökohtaisella viestillään. Kampanjaa ei ole tarkoitettu julkiseksi yleiseksi mainoskampanjaksi. Emme ole markkinoineet tätä etua. Kyseisessä Instagram-julkaisussa mainittu 40 prosentin etu on annettu vain henkilökuntaetuun liittyvän ohjeistuksen mukaisesti. Etua ei ole annettu muille asiakkaille.

Henkilökuntaamme kuuluva henkilö vaikuttaa toimineen ymmärtämättään vastoin ohjeistuksia ja pyytänyt apua näkyvyyden saamiseksi.

Julkaisijan vastaus

Kysymyksessä ei ole kaupallinen yhteistyö, vaan autoin erästä lähipiiriin kuuluvaa 20-vuotiasta nuorukaista, joka sai työpaikan Elixialta myyntitehtävissä. Halusin auttaa myyjää saamaan asiakaskontakteja. Annoin jokaiselle ”peukuttajalle” nuorukaisen yhteystiedot. En ole hyötynyt tästä rahallisesti, vaan olen ainoastaan saanut hyvää mieltä, kun autan nuorisoa.

Mainonnan eettisen neuvoston päätös

Mainonnan eettisen neuvoston tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt.

Mainonnan eettiselle neuvostolle on toimitettu lausuntopyyntö, jonka mukaan Instagram-julkaisu on piilomainontaa. Esitetyn selvityksen perusteella asiassa ei ole kysymys yrityksen lukuun tehdystä markkinoinnista, minkä vuoksi neuvosto ei ole toimivaltainen antamaan asiasta lausuntoa.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet General Counsel Leia Ahlström, varatuomari Pia Kumpulainen, Senior Advisor Tommi Pelkonen, kuluttaja-asiainneuvos Anja Peltonen, emerituspäätoimittaja Ville Pohjonen ja oikeustieteen kandidaatti Johanna Suurpää.

Päivi Romanov                                         Paula Paloranta

puheenjohtaja                                           sihteeri

Päätös: MEN 4/2023

Yritys:  SATS Finland Oy (aputoiminimi: Elixia)

Alusta:  Instagram

Päätös: Ei toimivaltaa