MEN 41/2022 Twistshake of sweden AB

Lausunto:
41/2022
Markkinoija:
Twistshake of sweden AB
Media:
sovellus
Päätös:
huomautus
Artikla:
1 artikla - Perusperiaatteet
17 artikla - Turvallisuus ja terveys
18 artikla - Lapset ja nuoret

Mainonnan eettinen neuvosto

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Mainoskuvassa pieni lapsi oli mainostettavassa kylpyammeessa, jonka vieressä oli palavia kynttilöitä. Turvallisuutta koskevat seikat oli laiminlyöty. Markkinointi oli hyvän tavan vastaista.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Twisthake of sweden AB -nimisen yrityksen markkinoinnista. Mainos on julkaistu annapastak-nimisen Instagram-tilin Story-osiossa. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan markkinointi on hyvän tavan vastaista, koska mainoskuvassa on pieni lapsi kylvyssä siten, että lapsen kylpyammeen vierellä on palavia kynttilöitä. Tilanne on turvaton. Palavat kynttilät ja lapset eivät kuulu samaan mainokseen.

Markkinointi

Mainoskuvassa on lapsi kylpyammeessa ja ammeen vierellä on seitsemän palavaa kynttilää.

Kuvan päällä on teksti: ”Meillä on iltakylpy jokaikinen ilta. Tänään vähän erilainen, ja olipa kunnon kylpylämeininki. Unikin tuli naps vaan tän jälkeen. Myös amme on -20% jo alennetusta hinnasta Hyödynnä mun ale: Alekoodi Kaupallinen yhteistyö: @twistshakebaby”.

Markkinoijan vastaus

We can understand your concern but we are certain that the responsible mother has control of the situation. We do not recommend our influencers to have this set up, it is their own choice. We will have a talk with these influencers just to reduce any confusion moving forward.

Median vastaus

Lapsi on kylpenyt vanhempien valvonnassa eikä ole ollut millään tavalla turvattomassa tilanteessa. En ymmärrä, millä tavalla tämä on hyvän tavan vastaista.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt

ICC:n markkinointisääntöjen määritelmien mukaan lapsi tarkoittaa alle 13-vuotiasta henkilöä.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1 artiklan toisen kappaleen mukaan markkinoinnissa on otettava huomioon yhteiskunnallinen ja ammatillinen vastuu asianmukaisella tavalla.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 17 artiklan ensimmäisen kappaleen mukaan markkinoinnin ei tule ilman kasvatuksellista tai muutoin yhteiskunnallisesti hyväksyttävää syytä sisältää kuvaa tai kuvausta vaarallisesta toiminnasta tai tilanteesta, jossa turvallisuuteen tai terveyteen liittyvät seikat laiminlyödään. Kuvallisessa markkinointimateriaalissa lasten tulee esiintyä aikuisten valvonnassa, jos tuotteeseen tai toimintaan liittyy turvallisuusriski.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 18.3 artiklan mukaan lasta tai nuorta ei saa esittää turvattomassa tilanteessa tai osallistumassa itselleen taikka muille vahinkoa aiheuttavaan toimintaan. Lapsia tai nuoria ei saa rohkaista osallistumaan vaaralliseen toimintaan tai käyttäytymään sopimattomasti.

Asian arviointi

Lausunnonpyytäjän mukaan mainoksessa näytetään lapsi turvattomassa tilanteessa.

Vaikuttajan mukaan lapsi on ollut aikuisten valvonnassa.  

Mainonnan eettinen neuvosto viittaa ICC:n markkinointisääntöjen 17 ja 18 artikloihin, joissa korostetaan, ettei lasta tule esittää markkinointimateriaalissa turvattomassa tilanteessa ilman hyväksyttävää syytä. Nyt kysymyksessä olevassa kuvassa pieni lapsi kylpee ammeessa, jonka vierellä on useita palavia kynttilöitä. Tilanteen voidaan katsoa olevan vaarallinen pienelle lapselle. Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että kysymyksessä olevaa markkinointia ei ole laadittu ammatillisesti asianmukaisella tavalla.

Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että markkinoija ja vaikuttaja ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1, 17 ja 18 artiklojen vastaisesti. Markkinointi on hyvän tavan vastaista.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet OTK Katri Kummoinen, varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius, kuluttaja-asiainneuvos Anja Peltonen, Senior Advisor Tommi Pelkonen, päätoimittaja Ville Pohjonen ja OTK Johanna Suurpää.

Päivi Romanov                                         Paula Paloranta

puheenjohtaja                                           sihteeri

Lausunto:             MEN 41/2022

Markkinoija:         Twistshake of sweden AB

Media:                   Vaikuttaja Anna Pastak
(Instagram-käyttäjänimi: annapastak)

Alusta:                  Instagram

Päätös:                 Huomautus