MEN 42/2020: Pro Patio Oy

Lausunto:
MEN 42/2020
Markkinoija:
Pro Patio Oy
Media:
sovellus
Päätös:
huomautus
Artikla:
7 artikla - Markkinoinnin tunnistettavuus

Mainonnan eettinen neuvosto

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Pro Patio Oy:n mainoksesta, joka on julkaistu Pohjan Polaria Productions Oy:n Instagram-tilillä suviterasniskaofficial. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisua ei ole merkitty mainokseksi riittävän selkeästi.

Markkinointi

Instagram-kuvassa kaksi naista istuu paljussa. Julkaisussa on teksti:

”Vesi on mulle tärkeä elementti. Olipa millainen päivä tai viikko hyvänsä, tonne altaaseen kun dippaa itsensä niin hetkeksi voi unohtaa kaiken muun. Saa päästää kuumimmatkin höyryt itsestä ulos 💨

Tällä kertaa hyvän ystävän kanssa rentouduttiin katsomalla pari jaksoa meidän tän hetken lempparisarjaa Casualtya, syömällä pitsaa ja vaahtokarkkeja ja juomalla viiniä ja Hartwallin siniraitasta 😁 Allaskeskustelut sisälsivät myös kahden äidin tuskastelua uhmaisista lapsista. #vertaistuki ♥️

Yhteistyössä @propatiooy #voimaavedestä #arjenluksusta #kaupallinenyhteistyö”

Markkinoijan vastaus

Postauksessa ei ole yritetty hämätä lukijaa ja piiloyhteistyöstä ei ole kysymys. Yhteistyötahomme Suvi Teräsniska on selkeästi tuonut ilmi postauksessa, että kyseessä on yhteystyö ja käyttänyt myös #kaupallinenyhteistyö. Suvi Teräsniska operoi tilin kuvia ja tekstejä itsenäisesti.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Sovellettavat säännöt

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan mukaan

markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.

Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 23.2 artiklan mukaan markkinoija on vastuussa kaikesta markkinoinnistaan.

Asian arviointi

Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei Instagram-julkaisu ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

Edellä mainitulla perusteella neuvosto katsoo, että markkinoija ja media ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti.

Neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”. Mainostunniste tulisi olla helposti havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet päätoimittaja Iina Artima-Kyrki, Marketing Strategist Heini Hussam, varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius, Senior Advisor Tommi Pelkonen ja oikeustieteen kandidaatti Johanna Suurpää.

Päivi Romanov                                                              Paula Paloranta
puheenjohtaja                                                               sihteeri

ASIASANAT: MARKKINOINNIN TUNNISTETTAVUUS, INSTAGRAM

Markkinoija:         Pro Patio Oy
Media:                   Pohjan Polaria Productions Oy (Instagram-käyttäjänimi: suviterasniskaofficial)
Alusta:                  Instagram
Päätös:                 Huomautus