Mainonnan eettinen neuvosto
LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Pro Patio Oy:n mainoksesta, joka on julkaistu Pohjan Polaria Productions Oy:n Instagram-tilillä suviterasniskaofficial. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisua ei ole merkitty mainokseksi riittävän selkeästi.
Markkinointi
Instagram-kuvassa kaksi naista istuu paljussa. Julkaisussa on teksti:
”Vesi on mulle tärkeä elementti. Olipa millainen päivä tai viikko hyvänsä, tonne altaaseen kun dippaa itsensä niin hetkeksi voi unohtaa kaiken muun. Saa päästää kuumimmatkin höyryt itsestä ulos 💨
Tällä kertaa hyvän ystävän kanssa rentouduttiin katsomalla pari jaksoa meidän tän hetken lempparisarjaa Casualtya, syömällä pitsaa ja vaahtokarkkeja ja juomalla viiniä ja Hartwallin siniraitasta 😁 Allaskeskustelut sisälsivät myös kahden äidin tuskastelua uhmaisista lapsista. #vertaistuki ♥️
Yhteistyössä @propatiooy #voimaavedestä #arjenluksusta #kaupallinenyhteistyö”
Markkinoijan vastaus
Postauksessa ei ole yritetty hämätä lukijaa ja piiloyhteistyöstä ei ole kysymys. Yhteistyötahomme Suvi Teräsniska on selkeästi tuonut ilmi postauksessa, että kyseessä on yhteystyö ja käyttänyt myös #kaupallinenyhteistyö. Suvi Teräsniska operoi tilin kuvia ja tekstejä itsenäisesti.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Sovellettavat säännöt
Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan mukaan
markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.
Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.
ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 23.2 artiklan mukaan markkinoija on vastuussa kaikesta markkinoinnistaan.
Asian arviointi
Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei Instagram-julkaisu ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.
Edellä mainitulla perusteella neuvosto katsoo, että markkinoija ja media ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti.
Neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”. Mainostunniste tulisi olla helposti havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet päätoimittaja Iina Artima-Kyrki, Marketing Strategist Heini Hussam, varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius, Senior Advisor Tommi Pelkonen ja oikeustieteen kandidaatti Johanna Suurpää.
Päivi Romanov Paula Paloranta
puheenjohtaja sihteeri
ASIASANAT: MARKKINOINNIN TUNNISTETTAVUUS, INSTAGRAM
Markkinoija: Pro Patio Oy
Media: Pohjan Polaria Productions Oy (Instagram-käyttäjänimi: suviterasniskaofficial)
Alusta: Instagram
Päätös: Huomautus