MEN 45/2019: Elokuvan ulkomainos, pelottavuus

Lausunto:
MEN 45/2019
Markkinoija:
SF Film Finland Oy
Media:
ulkomainos / mainos myymälässä
Päätös:
vapauttava

Mainonnan eettinen neuvosto

Lausunto:               MEN 45/2019
Markkinoija:         SF Film Finland Oy
Media:                      Ulkomainos
Päätös:                     Vapauttava lausunto

ELOKUVAN ULKOMAINOS, PELOTTAVUUS

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Elokuvan ulkomainos ei ollut hyvän tavan vastainen. 

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on 3.10.2019 saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä elokuvan ulkomainoksesta. Mainos ollut on esillä bussipysäkeillä. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, koska mainos on liian pelottava pienille lapsille.

Markkinointi

Joker-elokuvan ulkomainoskuvassa on lähikuva elokuvan päähenkilön kasvoista. Kuvassa näkyy puolet kasvoista, joissa on pelleaiheinen maskeeraus. Mainoksen tausta on musta.

Markkinoijan vastaus

Mainosmateriaalit olivat elokuvan kansainvälisiä mainosmateriaaleja, jotka lokalisoitiin Suomeen sellaisenaan. Julisteessa on kuvattuna mies, jolla on klovnin maski maalattuna kasvoille. Hahmo ei ole pelottava ja eikä sen ole tarkoituksena ole pelottaa tai säikyttää. Elokuva ei ole kauhuelokuva, joten markkinoinnissa ei ole tarkoitus säikytellä. Juliste on toki vaikuttava, kun kasvot täyttävät koko suuren julisteen.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Sovellettavat säännöt

Neuvosto toteaa, että asian arviointiin sovelletaan Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) vuoden 2018 markkinointisääntöjä.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 2 artiklan mukaan markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa, vastoinkäymisiä tai kärsimystä.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 18 artiklan mukaan markkinointi ei saa sisältää aineistoa, joka saattaa vahingoittaa lapsia tai nuoria henkisesti, moraalisesti tai fyysisesti. 

Asian arviointi 

Mainos mainostaa elokuvateattereissa esitettävää K-16 ikärajaluokiteltua elokuvaa. Mainoskuvassa on pellehahmo, jonka kasvoista kuvassa näkyy vain puolet. Mainos on ollut esillä bussipysäkillä eli julkisessa tilassa, jolloin mainos on tavoittanut myös pienimmät lapset.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että yksittäiset pienet lapset saattavat kokea mainoksen pelottavana.

Päätös

Mainosta kokonaisuutena arvioiden neuvosto katsoo, ettei mainos ole ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastainen. Mainos ei ole hyvän tavan vastainen.

Neuvosto kuitenkin korostaa, että markkinoijan on aina otettava huomioon sen yhteiskunnallinen ja ammatillinen vastuu asianmukaisella tavalla.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet päätoimittaja Iina Artima-Kyrki, varatuomari Sanna Holkeri, varatuomari Pia Kumpulainen ja Head of Digital Marketing Pekka Rantamoijanen.

Päivi Romanov
puheenjohtaja

Paula Paloranta
sihteeri