Mainonnan eettinen neuvosto
27.4.2016
Lausunto: MEN 8/2016
Mainostaja: Mediafy Magazines Oy / Lehtikuningas.fi
Viestin: Televisio
Päätös: Vapauttava lausunto
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyyntöjä yksityishenkilöiltä lehtitilauksia koskevasta televisiomainoksesta. Lausunnon pyytäjien käsitysten mukaan haudan, hautausmaan ja hautarauhan alistaminen osaksi mainoksen vitsiä on loukkaava.
Mainos
Mainoksessa lehdenjakaja jakaa aikakauslehtiä. Mainoksen lopussa hän heittää lehden vanhan hautakiven eteen, missä on jo kasa muitakin aikakauslehtiä. Ruutuun tulee teksti ”Myös määräaikaisia tilauksia.”
Mainostajan lausuma
Mainoksen tarkoituksena on rikkoa lehtialaan liittyviä myyttejä. Puhelinmyynti, kestotilaukset ja monet muut alaan liittyvät mielikuvat ovat negatiivisia. Tarkoituksena on ollut murtaa mielikuvia huumorilla. Asiakkaat kertovat usein, että kestotilausten peruminen on vaikeaa ja kun kerran tilaat lehden, niin se tulee hautaan asti. Halusimme tuoda esille, että lehtitilauksen voi tehdä määräaikaisena. Mainoksen yleisilme ja tunnelma on hyväntuulinen.
Olemme pahoillamme, että palautteen antajat eivät ole nähneet huumoria mainoksessa. Emme ei ole halunneet tehdä huumoria hautarauhan rikkomisesta, vaan uskomuksesta, että kestotilauksen peruminen on mahdotonta. Mainoksen tarkoitus ei ole viitata elämän määräaikaisuuteen, vaan määräaikaisiin lehtitilauksiin. Mainos on toistaiseksi otettu pois TV-esityksestä.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 2 artiklan mukaan markkinointi ei saa sisältää sellaista ilmaisua, ääntä tai kuvaa, jonka voidaan katsoa olevan hyvän tavan vastainen kyseisessä maassa tai kulttuurissa.
Artiklan 4 mukaisesti markkinoinnissa on kunnioitettava ihmisarvoa eikä siinä tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa, vastoinkäymisiä tai kärsimystä.
Mainoksessa mainostetaan määräaikaisia lehtitilauksia. Mainoksen tarkoituksena on ollut vaikuttaa väärään käsitykseen siitä, että kestotilauksen peruminen on mahdotonta. Mainos on yleistunnelmaltaan hyväntuulinen. Vaikka mainoksessa näytetään hautakivi, mainoksen ei voida katsoa olevan pelkästään siitä syystä hyvän tavan vastainen.
Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei mainos ole ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastainen. Siksi mainos ei ole hyvän tavan vastainen.
Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov, professori Pekka Aula, Partner Sirpa Juutinen, toimitusjohtaja Rainer Lindqvist, vastaava päätoimittaja Ville Pohjonen ja Chief Compliance Officer Raija Tuokko.
Päivi Romanov
puheenjohtaja
Paula Paloranta
sihteeri