MEN lausunto 17/2012 Meda OTC AB:n intiimituotteen tv-mainoksesta

 MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO          4.9.2012

Lausunto: MEN 17/2012
Mainostaja: Meda OTC AB
Media: Televisio
Päätös: Vapauttava lausunto

LAUSUNTO INTIIMITUOTTEEN TV-MAINOKSESTA

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä tv-mainoksesta, jossa mainostetaan Sensual Balans -geeliä. Mainos on lausunnon pyytäjän käsityksen mukaan hyvän tavan vastainen, koska mainos on sijoitettu klo 21.00 alkavan ohjelman mainoskatkolle. Mainos on herättänyt epämiellyttävää keskustelua nuorten ja aikuisten välillä. Esimerkiksi tv-sarjaa Helsingin herra seuraa moni nuori ja ohjelman ikäraja on K7.

Mainos

Mainoksen alussa nainen istuu yöasussa kylpyammeessa ja hänellä on kädessään Sensual Balans -geelipurkki. Seuraavaksi mainoksessa näytetään nauttivan näköistä naista ja välillä kuvaan ilmestyy loiskuvaa vettä ja ruusu. Seuraavassa kohtauksessa nainen makaa sängyllä alusvaatteissa kädessään Sensual Balans -geelipurkki, josta hän puristaa geeliä kädelleen. Seuraavaksi mainoksessa näytetään naista ja miestä hyväilemässä toisiaan ja välillä kuvaan ilmestyy erilaisia kuvia: kuva naisen suusta nuolemassa tikkaria, kuva popcorneista poksahtelemassa pannulla, kuva sängyn jousituksen liikkumisesta ja lopuksi ilotulitusta. Mainoksen lopussa kuvassa on Sensual Balans -geelin tuotepakkaus ja tekstit ”Lisää naisen seksuaalista nautintoa” ja ”Saatavana apteekista”.

Mainoksessa kerrotaan, että ”Sensual Balans on geeli kaikille naisille, jotka haluavat lisätä seksuaalista nautintoansa. Geeli lisää sekä herkkyyttä että kosteutta intiimialueissa. Se antaa lämmittävän ja stimuloivan tunteen. Kokeile Sensual Balansia lisätäksesi seksuaalista nautintoa. Nyt apteekista.”.

Mainostajan lausuma

Meda OTC AB

Mainostaja ei ole antanut pyydettyä lausumaa asiassa.

Medioiden lausumat

MTV Oy

Mainos on ollut laajasti esityksessä useilla tv-kanavilla. Kyseessä on apteekeissa myytävä aikuisten tuote. MTV3-kanavalla mainoksen esitykset on sijoitettu kello 21.00 jälkeen. Mainosten sijoittelu harkitaan aina tapauskohtaisesti perustuen mainosten sisältöön. Itse ohjelmien ikärajaluokitus ei vaikuta siihen, mitä mainoskatkoilla voidaan esittää. Mainonnalle on tv- ja radiolaissa omat rajoituksensa, joissa huomioidaan esitysajat ja minkälaisia yleisöjä ohjelmat tavoittavat.

Nelonen Media

Mainosta on esitetty klo 21.00 jälkeen. Ohjelma, jonka mainostauolla kuluttaja on nähnyt mainoksen, on MTV3-kanavalta tuleva ohjelma.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 18 artiklan mukaan lapsille tai nuorille kohdistetussa markkinointivälineessä ei saa markkinoida heille sopimattomia tuotteita. Markkinointi ei saa sisältää aineistoa, joka saattaa vahingoittaa lapsia tai nuoria henkisesti, moraalisesti tai fyysisesti.

Tv-mainoksessa mainostetaan apteekissa myytävää intiimituotetta. Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että mainoksen ilmentämällä seksuaalisuudella on yhteys mainostettavaan tuotteeseen. Mainosta on esitetty klo 21 jälkeen muun muassa Helsingin herra -sarjan mainoskatkolla. Neuvosto toteaa, ettei mainoksen voida katsoa olevan hyvän tavan vastainen klo 21 jälkeen esitettynä.

Edellä mainituilla perusteilla ja mainosta kokonaisuutena arvioiden mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei mainos ole mainonnan kansainvälisten perussääntöjen vastainen. Mainos ei siten ole hyvän tavan vastainen.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, johtaja Sirpa Juutinen, päätoimittaja Lauri Kontro, toimitusjohtaja Rainer Lindqvist ja varatuomari Pirkko Mäkinen.

Outi Antila
puheenjohtaja

Paula Paloranta
sihteeri