MEN lausunto 2/2004

Mainostettava tuote: Pepsi X -virvoitusjuoma
Mainos: ulkomainos
Annettu: Helsinki, 26.3.2004

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön kuluttajalta Pepsi X –virvoitusjuoman ulkomainoksesta. Kuluttajan mukaan mainos on epäeettinen, koska mainostettavalla tuotteella ja eroottisella kuvalla ei ole mitään yhteyttä keskenään.

PepsiCo Nordic Finland (mainostaja) on antanut neuvostolle 10.2.2004 päivätyn vastineen. Kirjelmät ja mainosmateriaali liitettiin jutun asiakirjoihin.

Mainoksen sisältö

Mainoksen etualalla on kuva Pepsi X –virvoitusjuomapullosta. Mainoksen taka-alalla nuori pari suutelee. Kuvan nuori nainen on pukeutunut minihameeseen. Mainoksen alareunassa on teksti: 'Uusi Pepsi X täynnä energiaa'.

Vastine

Vastineen mukaan Pepsi X on uudentyyppinen nuorille markkinoitu juoma. Kysymyksessä ei ole varsinainen energiajuoma, vaan energiaa sisältävä kolajuoma. Mainonnan kohderyhmään kuuluvat vauhdikkaat nuoret, joiden intensiiviseen ja aktiiviseen elämäntapaan musiikki ja nuorisoravintolakulttuuri läheisesti liittyvät. Lisäksi vastineessa todetaan, ettei mainos ole erityisen eroottinen. Mainoksessa esiintyvillä nuorilla on yllään normaali nuorten tanssiravintolassa käyttämä vaatetus.

Mainostaja kiistää, että mainos olisi hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden tai mainonnan kansainvälisten perussääntöjen vastainen.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Mainonnan kansainvälisten perussääntöjen 2 artiklan mukaan mainos ei saa sisältää hyvän tavan vastaista kuvallista esitystä.

Mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden 2 c kohdan mukaan mainos on hyvän markkinointitavan vastainen, jos mainoksessa on seksuaalisia vihjailuja tai lupauksia, joilla ei ole mainostettavan tuotteen kanssa mitään tekemistä. Periaatteiden 4 kohdan mukaan mainos ei ole hyvän markkinointitavan vastainen vain sen vuoksi, että siinä esiintyy vähäpukeisia ihmisiä, jos heitä ei ole kuvattu alentavalla, väheksyvällä tai halveksivalla tavalla.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, ettei seksuaalisuuden liittäminen mainostettavaan tuotteeseen ole täysin selvää. Kuitenkaan ei voida sanoa, ettei mainoksen sisältämällä seksuaalisella vihjeellä olisi mitään tekemistä mainostettavan tuotteen kanssa. Mainitulla perusteella mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että nuoren parin esittäminen mainoksessa on sillä tavoin yhteydessä mainostettavaan tuotteeseen, ettei mainos ole mainonnan kansainvälisten perussääntöjen tai hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden vastainen.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, kehitysjohtaja Jari Jussila, toimitusjohtaja Jari Kostamo, varatuomari, OTL Paavo Nikula ja professori Liisa Uusitalo.

Outi Antila

Paula Paloranta