Mainonnan eettinen neuvosto
MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO
KESKUSKAUPPAKAMARI
Lausunto: 23/2009
Mainostaja: Oy Sinebrychoff Ab
Mainos: Sähköpostimarkkinointi
Asia: Mainoksen sopimaton kuvitus
Annettu: Helsinki, 19.8.2009
Päätös: Vapauttava lausunto
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön mainosmateriaalin eläinaiheisesta kuvituksesta. Koffin Tuska-festivaalien mainonnan yhteydessä on käytetty veristä pingviiniä. Lausunnon pyytäjän käsityksen mukaan on hyvän tavan vastaista yhdistää alkoholi ja aseet mainoksessa.
Mainoksen sisältö
Mainoksen yläosassa lukee: ”Sounds like koff music koff.net” Tämä alapuolella lukee: ”Tuska, Tuska open air metal festival 2009, 26.-28.6.2009 Helsinki, Kaisaniemi. Tuskaa luvassa, oletko valmistautunut? Jos et, niin KOFF tarjoaa sinulle mahdollisuuden voittaa festariliput! Surffaa itsesi KOFF.nettin ja osallistu arvontaan. KOFF Surfer on raikas uutuus, jonka myötä myös KOFF.net on siirtynyt entistä rennompiin maisemiin. Käy tutustumassa KOFF Surferiin ja surffihenkiseen rantabaariin.” Tekstien alla on Koff Surfer –oluttölkki, jonka päällä seisoo verinen pingviini patruunavyö ympärillään. Mainoksen alaosassa lukee www.koff.net .
Vastine
Mainostaja on Tuska-festivaalin virallinen yhteistyökumppani. Mainoksessa näkyvä pingviini on festivaalin virallinen logo. Mainos on lähetetty sähköpostitse henkilöille, joka ovat rekisteröityneet Koff.net –internetsivujen käyttäjiksi ja jotka ovat internetsivuilla antaneet suostumuksen sille, että heille saa lähettää sähköpostitiedotteita Koff.netistä. Mainos ei ole ollut esillä missään muussa yhteydessä.Mainostajan mukaan mainos ei sisällä kuvausta vaarallisesta toiminnasta tai tilanteesta. Tuska-festivaalin logoa on käytetty nimenomaisesti festivaalia koskevassa yhteydessä, kun Sounds Like Koffin keikoista kiinnostuneille henkilöille on tarjottu tilaisuus voittaa festivaaliliput. Tuskan logolla ei ole houkuteltu ihmisiä ostamaan alkoholia, vaan osallistumaan festivaalilippujen arvontaan internetissä.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 2 artiklan mukaan markkinointi ei saa sisältää sellaista ilmaisua, ääntä tai kuvaa, jonka voidaan katsoa olevan hyvän tavan vastainen kyseisessä maassa tai kulttuurissa. Mainonnan eettiselle neuvostolle esitetyn selvityksen mukaan mainoksessa käytetty piirrostekniikalla toteutettu pingviinihahmo on Tuska-festivaalien logo. Pingviinin päällä oleva patruunavyö ja verta kuvaava punainen väri eivät vakavasti otettavissa olevia tehokeinoja, jotka olisivat hyvän tavan vastaisia tämäntyyppisessä viestinnässä.Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainos ei ole ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastainen eikä siten hyvän markkinointitavan vastainen.
Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, varatuomari Päivi Romanov, toimitusjohtaja Mika Sarimo, tutkimuspäällikkö Sirpa Tallqvist ja professori Liisa Uusitalo.
Outi Antila
puheenjohtaja
Paula Paloranta
sihteeri