MEN lausunto 25/2004

Lausunto:
MEN 25/2004
Markkinoija:
JCDecaux Finland Oy
Media:
ulkomainos / mainos myymälässä
Päätös:
vapauttava

Mainonnan eettinen neuvosto

MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO
KESKUSKAUPPAKAMARI

Lausunto: 25/2004
Mainostaja: JCDecaux Finland Oy
Mainostettava tuote: Ulkomainonta
Mainos: Ulkomainoskampanja ”Etsimme Suomen tyhmintä kaupunkia”
Annettu: Helsinki, 17.12.2004

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön kuluttajalta ulkomainoskampanjasta, jossa etsitään Suomen tyhmintä kaupunkia. Kuluttajan mielestä kampanjan mainokset ovat epäselviä ja niistä tulee epämiellyttävä olo.

Mainostaja on antanut neuvostolle 16.11.2004 päivätyn vastineen. Kirjelmät ja mainosmateriaali liitettiin jutun asiakirjoihin.

Mainoksen sisältö

Ulkomainoskampanjaan on kuulunut kolme erilaista mainosta. Mainosten yläosassa lukee suuraakkosin kirjoitettuna: ”Etsimme Suomen tyhmintä kaupunkia”. Tekstin alapuolella mainoksissa on erilaisia kuvia: yhdessä mainoksessa on mustaa makkaraa ja kuvan alapuolella lukee Tampere, toisessa kuvassa on hampurilainen ja kuvan alapuolella lukee Turku, kolmannessa kuvassa on halkaistu kalakukko ja kuvan alapuolella lukee Kuopio. Kuvien alapuolella lukee: ”Testaa älykkyytesi www. AUX.fi”. Ko. sivulla on voinut tehdä Mensan älykkyystestin.

Vastine

Mainostaja tarjoaa mainontaa koskevia palveluja yrityksille. Kysymyksessä olevassa mainoskampanjassa on testattu ulkomainonnan toimivuutta ja sen tarkoituksena on ollut aktivoida ulkomainonnan yleisöä eli kaupunkilaisia kohdekaupungeissa. Kampanjan kohdekaupunkeina on ollut yksitoista suurinta kaupunkia. Mainostaja mittaa kampanjoita tutkimuksella, jossa kuluttajat voivat antaa niin myönteistä kuin kielteistäkin palautetta kampanjasta. Mainostajan mukaan kampanjasta ei tulla tekemään mainontaa idealla ”tyhmin kaupunki” tai muulla vastaavalla tavalla eikä kampanjasivuilla vastanneiden kuluttajien tietoja käytetä tai luovuteta suoramarkkinointiin.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Mainonnan kansainvälisten perussääntöjen 2 artiklan mukaan mainos ei saa sisältää hyvän tavan vastaista lausumaa tai kuvallista esitystä.

Mainostajan mukaan kampanjan tarkoituksena on ollut testata ulkomainonnan toimivuutta ja aktivoida ulkomainonnan yleisöä eli kaupunkilaisia kohdekaupungeissa. Mainoksessa kuvataan humoristiseksi tarkoitetulla tavalla eri kaupungeille tunnusomaisia ruokia. Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, ettei voida osoittaa mainoskampanjan olevan mainonnassa sovellettavien sääntöjen vastainen.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, kehitysjohtaja Jari Jussila, toimitusjohtaja Jari Kostamo, varatuomari, OTL Paavo Nikula, päätoimittaja Tapani Ruokanen ja professori Liisa Uusitalo.

Outi Antila
puheenjohtaja

Paula Paloranta
sihteeri