MEN lausunto 9/2005

MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO
KESKUSKAUPPAKAMARI

Lausunto: 9/2005
Mainostaja: Oy Wennerco Ab
Mainostettava tuote: Viini
Mainos: Sanomalehtimainos
Annettu: Helsinki, 13.5.2005

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskukselta Oy Wennerco Ab:n viinimainoksesta, jossa on kuvattu härkätaistelua. Tuotevalvontakeskus on pyytänyt mainonnan eettisen neuvoston näkemystä erityisesti eläinsuojelunäkökulmasta.

Mainostaja on antanut neuvostolle 18.4.2005 päivätyn vastineen. Kirjelmät ja mainosmateriaali liitettiin jutun asiakirjoihin.

Mainoksen sisältö

Mainoksessa on kuva härkätaistelijaa esittävästä patsaasta. Mainoksen vasemmalla puolella on teksti ”Espanjalainen taidonnäyte…” Mainoksen oikealla puolella on viinipullon kuva sekä esittelyteksti viinistä. Mainoksen alakulmassa on teksti ”…ylpeä perinteistään.”

Vastine

Mainostajan mukaan mainoksessa on kuva espanjalaisesta matadoria esittävästä patsaasta, joka sijaitsee Espanjassa Rondan kaupungissa. Mainos liittyy ”Espanjalainen taidonnäyte” –sarjaan, jonka toisena mainoksena tullaan julkaisemaan vastaavanlainen mainos, jossa viinin ohella on kuva espanjalaisen arkkitehdin Antonio Gaudin taideteoksesta Park Güellista Barcelonasta. Sarjan tarkoituksena on espanjalaisen taiteen esittäminen Viña Albali –viinien yhteydessä maininnalla ”Espanjalainen taidonnäyte..”. Tällä halutaan tuoda esiin se, että Viña Albali –viinit ovat myös espanjalainen taidonnäyte.

Mainoksessa ei ole tavoiteltu viittausta härkätaistelutapahtumaan, vaan taiteeseen. Mainoksessa ei myöskään ole kuvattu härkätaistelua vaan historiallista patsasta.

Mainostajan mukaan mainos ei ole mainonnan kansainvälisten perussääntöjen vastainen.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Mainonnan kansainvälisten perussääntöjen 2 artiklan mukaan mainos ei saa sisältää hyvän tavan vastaista lausumaa tai kuvallista esitystä.

Mainoksessa, jonka kuvituksena käytetään espanjalaista härkätaistelijaa esittävää patsasta, mainostetaan espanjalaista viiniä. Härkätaistelijapatsasta esittävällä kuvalla on pyritty tuomaan esiin se, että mainostettava viini kuvastaa espanjalaista osaamista ja rinnastuu siten härkätaistelijan sekä kuvanveistäjän taitoihin. Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, ettei mainos sisällä hyvän tavan vastaista kuvallista esitystä.

Mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainos ei ole mainonnan kansainvälisten perussääntöjen vastainen.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, kehitysjohtaja Jari Jussila, viestintäpäällikkö Tuula Laitinen, varatuomari, OTL Paavo Nikula, päätoimittaja Tapani Ruokanen ja professori Liisa Uusitalo.

Outi Antila
puheenjohtaja

Paula Paloranta
sihteeri

Katso mainos tästä.pdf