Jatkuvuuden kehittäminen ja hybridivaikuttaminen -verkkotapahtuma

7.10.2022
Verkkotapahtuma
Suomi

Jatkuvuuden kehittäminen ja hybridivaikuttaminen -verkkotapahtuma 7.10.2022 klo 13.00 – 14.00

Moni yrityksen toimintaa häiritsevä tapahtuma – kuten luonnonilmiö – voi aiheutua vahingon, mutta moni niistä voi olla myös tahallisen toiminnan aiheuttamia. Tahallisuus voi olla ilkivaltaa tai se voi olla osa vieraan vallan vaikuttamisoperaatiota. Tällaisesta vaikuttamisesta käytetään usein termiä hybridivaikuttaminen.

Tieto- tai rahaliikenteen katkeaminen voi olla vahinko, huonosti hoidetun ohjelmiston päivityksen tai tahallisen haittaohjelman seurausta. Tietoliikennekaapeli voidaan myös katkaista fyysisesti ja aiheuttaa katko. Katkoja voidaan aiheuttaa myös sen vuoksi, että vieras valtio haluaa seurata miten katkoja korjataan ja suunnitella samalla miten tositilanteessa voisi haitata näitä korjaustoimia ja näin pidentää katkon kestoa. Samalla tavoin esimerkiksi yrityksen tarvitsema sähkö, vesi tai lämmön saanti voivati katketa. Millaisia tuloksia Keskuskauppakamarin hybridiselvityksestä saatiin? Miten yritykset osaavat tunnistaa ja varautua vaikuttamistoimintaan?

Yksittäisen yrityksen mahdollisuudet estää tahallisen katkon aiheutuminen ovat rajalliset, mutta jokainen yritys voi vahvistaa omaa jatkuvuuttaan. Sen kautta yritys kykenee varmistamaan toimintansa ja liikevaihtonsa itsestään riippumattomien katkojen varalle. Jatkuvuuden kehittäminen ei ole yrityksen koosta riippuvaista, vaan pienikin yritys voi nostaa kestävyyttään. Tämä ei välttämättä vaadi suuria resursseja eikä ole aikaa vievää. Samalla yritys vahvistaa osaltaan yhteiskunnan resilienssiä. Miten yritys voi kehittää jatkuvuuttaan joustavasti? Millaisia haasteita skenaarioihin perustuvan mallin käyttämisessä käytännössä voi olla?

Verkkotapahtuman 7.10.2022 lopuksi kuulemme lyhyen Business Continuity Institute (BCI) -toiminnan esittelyn. BCI edistää ja kehittää jatkuvuudenhallintaa maailmanlaajuisesti järjestämällä koulutuksia, tarjoamalla materiaaleja sekä jakamalla parhaita käytäntöjä verkoston kesken. Jatkuvuudenhallinnan ammattilaiset pääsevät vuosittain erilaisissa tapaamisissa verkostoitumaan ja keskustelemaan globaaleista kysymyksistä sekä vaihtamaan kokemuksiaan.

Keskuskauppakamari järjestää yhdessä Huoltovarmuuskeskuksen ja paikallisten kauppakamarien kanssa yritysten jatkuvuuden LUJAT -kehittämishankkeen. Osana LUJIA toteutetaan webinaareja ja työpajoja.

13.00 Tilaisuuden avaus – Keskuskauppakamari

13.05 Vieraan valtion vaikuttaminen uhkana