Kilpailuetua ihmisoikeusvastuusta -verkkokoulutus 16.3.2021

16.3.2021
Tapahtumapaikka
Verkkokoulutus

Kilpailuetua ihmisoikeusvastuusta – yritysten ja yhteisöjen vastuullisuustyötä tukeva koulutus 16.3.2021 klo 10.00–15.30

Toteutetaan etäyhteyden välityksellä.

Yrityksiin ja muihinkin toimijoihin kohdistetut vastuullisuusodotukset ja -vaatimukset kasvavat jatkuvasti. Tutkimusten mukaan kestävään liiketoimintaan panostavat yritykset saavat kilpailijoihinsa nähden 5-15 vuoden etumatkan.

Vastuullisuudella on positiivisia vaikutuksia liiketoimintaan, menestys pohjautuu usein asiakkaiden ja työntekijöiden entistä tiiviimpään sitoutumiseen. Erityisesti sosiaalisen vastuun ja sen perustana olevan ihmisoikeusvastuun merkitys vahvistuu. Siksi erilaisten organisaatioiden on tärkeää tietää, mitä ihmisoikeusvastuu on, miten se toteutuu niiden toiminnassa ja minkälaista hyötyä ja kilpailuetua ihmisoikeusvastuun toteuttamisesta voi saada. Koronakriisin myötä vastuullisuuden merkitys on entisestään korostunut.

Koulutuksessa vahvistetaan ja tuetaan yritysten ja yhteisöjen vastuullisuustyötä. Tavoitteena on auttaa ymmärtämään ihmisoikeusvastuun hyödyt ja merkitys yritystoiminnalle.

Päivän aikana
•valotetaan ihmisoikeusvastuun kansainvälisiä periaatteita ja linjauksia
•avataan ihmisoikeusvastuun merkitys ja sisältö käytännönläheisesti ja esimerkein
•kuullaan yrityspuheenvuoroja vastuullisuustyön toteuttamisesta
•osallistujilla on mahdollisuus osallistua aktiivisesti ja keskustella yrityksensä tilanteesta ja tavoitteista
•jaetaan tietoa Keskuskauppakamarin Ihmisoikeussitoumuksesta

Kenelle
Tilaisuudesta hyötyvät kaikki ihmisoikeusvastuun ymmärtämisestä kiinnostuneet yritykset ja yhteisöt, erityisesti yritysten ja organisaatioiden johto sekä vastuullisuuden johtamisesta ja koordinoinnista vastaavat henkilöt.
Sisällössä huomioidaan kaikenkokoisten yritysten tarpeet.

Asiantuntijoina toimivat Keskuskauppakamarin ihmisoikeusjärjestelmän rakentamisesta vastanneet ihmisoikeus- ja yritysvastuuasiantuntija OTT Merja Pentikäinen ja yritysvastuuasiantuntija, yritysvastuun johtamisjärjestelmiin erikoistunut FM Hanna Liappis.

*****************************************************

Ohjelma ja suuntaa antava aikataulu

10.00–10.15 Tilaisuuden avaus ja osallistujaesittelyt

10.15–10.45 Kauppakamarin puheenvuoro
• Keskuskauppakamari tarjoaa työkaluja vastuullisuustyöhön yrityksille ja yhteisöille

10.45–11.30 Mitä ovat ihmisoikeudet? Miten ne liittyvät yritysten ja yhteisöjen toimintaan? Ihmisoikeusvastuun hyödyt.

11.30–11.45 Tauko

11.45–12.30 Ihmisoikeusvastuun kansainväliset periaatteet ja linjaukset: YK:n ja OECD:n linjaukset, erityisesti YK:n ohjaavat periaatteet

12.30–13.15 Lounastauko

13.15–14.15 Yrityspuheenvuorot
Puheenvuorot vahvistuvat

14.15–14.30 Tauko

14.30–15.30 Syväsukellus Ihmisoikeussitoumukseen ja keskustelua

15.30 Tilaisuuden päätös

*****************************************************

Ilmoittautuminen 9.3.2021 mennessä.

Ilmoittautumisen yhteydessä täytät ennakkokyselyn, jonka vastaukset huomioidaan koulutuksen sisällössä.

Lisätietoja: Sisällöstä vastaa Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Antti Turunen, antti.turunen@chamber.fi, puh. 041 517 9707.

Järjestelyihin liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä tapahtumatuottaja Anne Pakkaseen, anne.pakkanen@chamber.fi, puh. 045 898 6972.

Peruutusehdot: Kuluton peruutus on mahdollinen viimeistään seitsemän vuorokautta ennen tilaisuutta. Mikäli peruutus tapahtuu myöhemmin kuin seitsemän vuorokautta ennen tilaisuutta, veloitetaan koko koulutuksen hinta.

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

Tapahtuma on päättynyt.