Nyt on aika miettiä yrityksen datastrategiaa – maksuton tietoisku 10.4.2024
Ajankohta ja paikka
Alkaa
10.4.2024
Päättyy
10.4.2024
Tapahtumapaikka
Teams-verkkotapahtuma Suomi
Yritys – Nyt on aika miettiä omaa datastrategiaa!
Miten yrityksesi tulee valmistautua EU:n datasäädökseen (Data Act)? Miten datan jakamisen pelisäännöt muuttuvat? Millaisia uhkia, mutta myös mahdollisuuksia on tulossa? Millaisia uusia velvoitteita laitevalmistajille on tulossa? Entä liikesalaisuuksien suojaaminen?
Webinaari tarjoaa ajankohtaisen tietoiskun datasäädöksestä. Mitä dataa käsittelevien laitteiden valmistajien ja datan käyttäjien tulee tietää. Tilaisuus on suunnattu kaikille dataa toiminnassaan käsitteleville yrityksille.
OHJELMA
9:30 Tervetuloa! Minna Aalto-Setälä, johtava asiantuntija IPR ja digitalisaatio, Keskuskauppakamari
9:40 Mitä sinun tulisi tietää datasäädöksestä? Perusasiat pähkinänkuoressa Kalle Hynönen, asianajaja, osakas, Krogerus
10:10 Miten data ja uudet säännöt vaikuttavat yrityksiin?
Case Wärtsilä Sinikka Ilveskoski, Vice President, Wärtsilä Marine Legal Affairs
Case Uponor Pauli Engblom, Legal Counsel, Uponor Oyj
Kysymyksiä ja keskustelua
11:00 Päätössanat Minna Aalto-Setälä, johtava asiantuntija IPR ja digitalisaatio, Keskuskauppakamari
TAUSTAA
Datasäädös muuttaa datan jakamisen pelisääntöjä. Sen tavoitteena on luoda EU:ssa yhteiset säännöt siitä, kenellä on oikeus saada pääsy dataan ja käyttää sitä. Datasäädös tuo sekä uusia velvoitteita jakaa dataa että uusia oikeuksia datan käyttämiseen. Kyse on siis datan pääsy- ja käyttöoikeuksien uudelleenjaosta. Kohteena ovat niin yritysten välinen data (B2B), yritysten ja kuluttajien välinen data (B2C) kuin yritysten ja valtion välinen data (B2G).
Datasäädös antaa laitteen käyttäjälle oikeuden jakaa tietojaan muille osapuolille tai käyttää niitä ilmaiseksi. Dataan liittyvien liikesalaisuuksien osalta datan tuottamiseen osallistuvat käyttäjät voivat hyödyntää omia tietojaan ja jakaa niitä kolmansien osapuolten kanssa. Datasäädös suojaa liikesalaisuuksia rajoitetuissa olosuhteissa, jotta dataa omistavilla tai hallinnoivilla tahoilla olisi jatkossakin kannusteita jatkojalostaa korkealaatuista dataa. Datasäädös ei lähtökohtaisesti koske henkilötietoja.
Datasäädöksen soveltaminen alkaa 12.9.2025 ja vuoden kuluttua tästä päivämäärästä markkinoilla olevien tuotteiden ja palvelujen on oltava sellaisia että niiden käytöstä syntynyt data on lähtökohtaisesti suoraan käyttäjien saatavilla.
Tietoisku on maksuton, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista. Tietoiskussa on varattu aikaa osallistujien kysymyksille.
Tutustu myös Keskuskauppakamarin järjestämään uuteen Yritysjohdon data-, digi- ja AI-johtamisen ohjelmaan!