Yhteiskunnasta kiinnostunut Eelis vietti viikon Keskuskauppakamarissa

Keskustelua yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta. TET-harjoittelija Eelis Ojala ja Global Compact Suomen pääsihteeri Lenita Toivakka.

Veikkolan yläasteen 9.-luokan oppilas Eelis Ojala vietti viikon Keskuskauppakamarissa. Yhteiskunnallista asioista jo lapsena innostunut Eelis halusi kauppakamarin kautta tutustua paremmin Suomen yrityselämään ja sen rooliin osana suomalaista yhteiskuntaa. Vilkas viikko tarjosikin monipuolisen kuvan Eelikselle yrityksiä ja yhteiskuntaa koskevista asioista – meillä ja maailmalla.

Eelis Ojala ja Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Viikon lopuksi teimme viisi kysymystä TET-harjoittelija Eelis Ojalalle.

1. Mitä hyötyä on koulun TET-harjoittelusta?

– TET-harjoittelun ansiosta ymmärrän nyt yhteiskunnan toimintaa entistä paremmin. Ministeri Tytti Tuppuraisen kabinetissa pääsin näkemään poliittista valmistelua ja päätöksentekoa.

– Keskuskauppakamarissa pääsin tutustumaan, kuinka laajasti ja monipuolisesti kauppakamari yrityselämän järjestönä vaikuttaa yhteiskunnassa ja samalla tarjoaa erilaisia palveluita yrityksille ansiomerkeistä ulkomaankaupan asiakirjoihin ja välimiesmenettelyyn.

1. Miten kehittäisit tämän päivän koulua?

– Suomalainen koulu on yhä varsin laadukas ja toimiva, kunhan kaikki oppilaat saadaan pidettyä motivoituneena opiskelemiseen. Itse pidän tärkeänä luonnontieteiden kuten matematiikan, biologian ja maantieteen opiskelua ja monipuolista kielitaitoa. Lisäisin ehkä opetusohjelmaan myös talousasioita, että itse kukin meistä ymmärtäisi paremmin omaa talouttansa ja myös yhteiskunnan toimintaa.

– Meidän koulussa on jo aika kivasti ryhmätöitä perinteisen opettajan opettamisen ohella. Nuoria on hyvä patistaa ajattelemaan myös itsenäisesti ja ryhmätyöt ovat tästä hyvä esimerkki. Myös koulujen IT-valmiuksia oppimisen edesauttamiseksi kannattaisi kehittää.

1. Mitä erityistä jäi mieleen Keskuskauppakamarista?– Keskuskauppakamarin toiminnan laajuus on minut yllättänyt ja samalla olen ymmärtänyt paremmin, mikä erottaa kauppakamarin muista järjestöistä kuten EK:sta ja Suomen Yrittäjistä. Opin, että kauppakamari ei ole työmarkkinaosapuoli, mutta sen sijaan se tekee vaikuttamistyötä laajasti Suomen hyväksi sekä tarjoaa erilaisia palveluita. Alueellisten ja kansainvälisten verkostojen laajuus on myös minut yllättänyt.- Erityisen iloinen olen siitä, kuinka hyvin minut on otettu Keskuskauppakamarissa vastaan. Kaikki ovat olleet avuliaita ja kertoneen omasta työstään. Koska olen jo pienestä pitäen ollut kiinnostunut yhteiskunnasta, niin kunnia-asia oli päästä kahdestaan keskustelemaan näistä asioista toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen ja entisen ministerin, nykyisen Global Compact Suomen vetäjän Lenita Toivakan kanssa. Sain uusia ajatuksia yhteiskunnallisesta päätöksenteosta ja siihen vaikuttamisesta.

– Myös kestävän kehityksen asiantuntija Eero Yrjö-Koskinen ja kansainvälisen kaupan asiantuntija Timo Vuori avasivat minulle käytännönläheisesti omaa työkuvaansa ja siihen tänä päivänä vaikuttavaa maailmaa kauppasotineen ja ilmastokriiseineen.

Keskustelua vastuullisuusasioista Eero Yrjö-Koskisen kanssa.
  1. Mikä sinusta tulee isona?– Seuraavaksi tähtään lukioon, ehkä Ressuun tai Norssiin. Lukion jälkeen haluan yliopistoon ja tällä hetkellä minua kiinnostaa yhteiskunnalliset asiat ja politiikka, mutta myös talous ja juridiikka.

– Toimin jo tällä hetkellä Kirkkonummen nuorisovaltuustossa. Uskon jatkavani eri tavoin yhteiskuntaan vaikuttamista. Tämä tunne vahvistui entisestään, kun vuoden 2018 presidentin vaalien yhteydessä sain tavata kaikki ehdokkaat ja vaihtaa heidän kanssaan ajatuksia maailmanmenosta.

1. Viimeinen legendaarinen kysymys – Miltä nyt tuntuu?

– Mukavalta! TET-viikko hurahti hetkessä eikä yhtään tylsää päivää ollut. Jokainen työpäivä oli erilainen ja ihmiset tosi kivoja.

– Suuri kiitos jokaiselle Keskuskauppakamarissa siitä, että sain tutustua toimintaanne ja oppia uutta.

Keskuskauppakamarin kv-tiimi. Kuvassa: Anne Hatanpää, Hannele Visuri, Eelis Ojala, Asta Kouri, Jenni Isola ja Timo Vuori.
Kategoriat:Osaaminen